فرجام خوش نمایش حیوانات در سیرک‌ها

فرجام خوش نمایش حیوانات در سیرک‌ها

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی تیموری؛ مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به حذف حیوانات از سیرک‌های ایران گفت : «سازمان محیط زیست با ۲۶ شخص حقیقی و حقوقی مواجه بود که طی دو، سه سال توانست آنها را راضی به حذف حیوانات از سیرک‌ها کند.»

تراژدی حضور حیوانات در سیرک‌ها در ۷۰ کشور دنیا به‌پایان رسیده‌است. حالا دیگر می‌توانیم ادعا کنیم که ما نیز به کشورهای پیشرو در این زمینه پیوسته‌ایم. حضور حیوانات در سیرک‌ها داد ان‌جی‌اُها _ سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های محیط زیستی را درآورده‌بود. رسانه‌ای شدن پشت پرده این سیرک‌ها تا حد زیادی مردم را هم متقاعد کرد که برای حمایت از حقوق حیوانات دست به‌کار شوند. شیری که از حلقه آتش می‌پرد یا سگی که رو درستش‌هایش بالانس می‌زد استعداد بالاتری نسبت به حیوانات هم‌رده خود ندارند، آن‌ها فقط شرطی شده‌اند و جای عادت‌هایشان تغییر کرده‌است.

فرجام خوش نمایش حیوانات در سیرک‌ها

شرطی شدن حیوانات با نگهداری در قفس‌های تنگ و تاریک و تغییر ذائقه غذایی آنها صورت می‌گیرد. آلودگی این سیلوهای نگهداری همیشه یک از عوارض جانبی اسقرار سیرک‌ها در یک محیط است. توافق سیرک‌ها با باغ‌ وحش‌ها برای نمایش عمومی حیوانات هم تا حد زیادی در راضی کردن صاحبان آنها نقش داشت. هرچند الفبای نگهداری حیوانات در باغ‌وحش‌ها هم هنوز در برخی از نقاط کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود. آلودگی‌ها محیط‌زیستی، تغییر اکوسیستم، شرطی کردن حیوانات به کارهایی بر خلاف غریزه‌شان باعث می‌شود سناریوی سیرک‌ها برای برخی از باغ‌وحش‌های خلاف استاندارد رقم بخورد.

از ابتدای سال ۹۵ نام ایران در فهرست کشورهای بدون سیرک حیوانات جهان ثبت شد. گرفتن موافقت از سیرک‌دارانی که امرار معاششان با همین نمایش‌هاست؛ از پیچیدگی‌های بزرگ این تصمیم بود. دشواری‌های بازگرداندن حیوانات به محیطی قابل زیست را هم نباید فراموش کرد. حمایت فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از جریان حذف حیوانات از سیرک‌ها را یکی از مهمترین عوامل موفقیت این کارگروه دانست و پیگیری‌های نمایندگان مجلس و مکاتبات فراکسیون محیط زیست با سازمان حفاظت محیط زیست هم راه را برای پیمودن این مسیر تازه، آسان‌تر کرد. حالا راه خندیدن را بدون آزار و اذیت حیوانات یاد گرفته‌ایم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53613 ساعت خبر : 1:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53613
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات