قلیانی‌ها از سرطان نمی‌ترسند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، خسرو صادق‌نیت، رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت درخصوص طرح جمع آوری قلیان از کافه‌ها و رستوران‌ها گفت: «این طرح با همکاری سیستم قضایی استان‌های دیگر با موفقیت انجام شده و ادامه دارد، اما درکلانشهری چون تهران به علت در اولویت نبودن این طرح در دستگاه‌های مختلف، اجرایی شدن آن در پایتخت با تأخیر رو به رو شده و در آن دچار مشکل شده‌ایم.»

برای جنگیدن با قلیان به استراتژی جدیدتری نیاز داریم، به‌نظر می‌رسد تهدید به سرطان و بیماری‌های مختلف کارساز نیست، حتی اعتیاد هم قلیانی‌ها را نمی‌ترساند، آن‌ها دنبال جایگزینی برای قلیان هستند، نمی‌توان با استدلال‌های خشک آنها و اعمال قانون‌های سختگیرانه برای سفره‌خانه، قلیان‌ها را جمع کرد. برای جمع کردن قلیان‌ها باید روی جامعه هدف دانش‌آموزان انرژی صرف کرد. باید قادر باشیم آنها را متقاعد کنیم، این‌بار نه با تهدید به سرطان. فرصت آگاهی را در زمینه مصرف دخانیات از دست نداده‌ایم. راه فرهنگسازی در این حوزه را درست رفته‌ایم اما همیشه در بُعد توجه به کمبودهای روانی که باعث استعمال دخانیات می‌شود، در جا زده‌ایم. این‌بار باید فرصت مشاوره را به دانش‌آموزانی که پایه‌های ثابت قلیان کشیدن هستند، ببخشیم.

آن‌هایی که همواره تهدیدشان کردیم و هیچ‌وقت از خودشان نپرسیدیم این احساس سرخوشی، جای کدام حسشان را می‌گیرد و روی کدام تنهایی سرپوش می‌گذارد؟ مرحله بعد مجاب کردن سفره‌خانه‌ها و قلیان‌سراها به ارائه ندادن خدمات به این جامعه جوان است. شاید پایش آنها در این سن به‌طور غیرمستقیم وبا نظارت قوانین پیشگیرانه در کاهش آمار مصرف دخانیات در بین نوجوانان و جوانان مفید باشد. آماری که از همان اول بنا را بر باور نکردن و کذب خواندن و پاک‌کردن صورت مسئله‌اش گذاشتیم و حالا رفته رفته از گوشه امن آمار مکتوب بیرون زده و دردش را در جامعه حس می‌کنیم. قلیان‌ها، غلیان احساسات سرکوب شده هستند. برای جهت دادن به این احساسات از مجاری درست و منطبق بر هنجارها باید کاری کرد. جنگیدن با قلیان را برای همیشه تمام کنیم و دنبال عامل اصلی سوق دادن جوان‌ها به محرک‌های دخانی باشیم.

پایان پیام

کد خبر : 53941 ساعت خبر : 2:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53941
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات