لرستان را اجاره داده‌اند

لرستان را اجاره داده‌اند

شهرستان بروجرد در یکی از سه منطقه پرباران کشور واقع شده ولی خشکسالی‌های چند سال اخیر مشکلاتی را برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی این شهرستان به‌وجود آورده است. علاوه بر خشکسالی موضوعی که بیشتر بر خالی‌شدن سفره‌های زیرزمینی دامن می‌زند کشت محصولات آب‌دوست در زمین‌های کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اغلب این کشت‌ها توسط کشاورزان غیربومی انجام می‌شود که زمین‌های کشاورزی به مبلغ زیادی از کشاورزان بومی اجاره‌ شده است. کشاورزی شهرستان بروجرد با توجه به کشت محصولات آب‌دوست مانند هندوانه، پیاز، خیار و گوجه توسط کشاورزان غیربومی با معضل جدی مواجه شده است.

کشت این محصولات صدمات جبران‌ناپذیری به منابع آبی منطقه وارد می‌کند و مسئله‌ای بسیار نگران‌کننده است.

لرستان را اجاره داده‌اند

مدیریت درست منابع آب ضروری است

محمد کیانی معاون عمرانی فرمانداری بروجرد دراین‌باره می‌گوید: کشاورزان منطقه که اغلب از کشاورزان استان‌های هم‌جوار هستند، اقدام به کشت محصولات آب‌دوست در اراضی کشاورزی می‌کنند. وی افزود: مدیریت درست منابع آب شهرستان بروجرد با توجه به بحران بی‌آبی در منطقه و خشک شدن قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی ضروری است.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد تصریح کرد: برخی کشاورزان اقدام به اجاره زمین‌های خود به کشاورزان غیربومی شهرهای اطراف می‌کنند. کیانی اضافه کرد: این کشاورزان با کشت محصولات آب‌دوست در زمین‌های اجاره‌ای و استفاده بیش‌ازحد از چاه‌های آب منطقه به تهدیدی جدی برای منابع آب‌های زیرزمینی تبدیل‌شده‌اند.

اجرای الگوی کشت در اراضی کشاورزی ضروری است

رضا امینی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد نیز دراین‌باره گفت: ۳۴ هزار هکتار سطح اراضی آبی در شهرستان است.

وی افزود: از این میزان ۱۵ هزار هکتار شامل باغات و ۱۹ هزار هکتار اراضی زراعی است که متأسفانه به دلیل خشک‌سالی دو دهه اخیر هزار هکتار از اراضی زراعی این شهرستان از آبی به دیم تبدیل‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد تصریح کرد: بر اساس الگوی کشت ۵۵ درصد از کشت هر کشاورز به کشت‌های استراتژیک همچون گندم و جو، ۳۵ درصد دیگر محصولات همچون حبوبات و تنها ۱۰ درصد به کشت محصولات آب‌دوست اختصاص یابد. امینی اضافه کرد: از دو سال گذشته رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان در اراضی این شهرستان اجباری شده که این امر به آن‌ها ابلاغ مستقیم شده و در مواردی با اخطارهای کتبی و امضا قراردادهایی کشاورزان به رعایت این الگو موظف شده‌اند.

وی بیان کرد: به کسانی ‎ که این الگو را رعایت نکرده‌اند خدمات جهاد کشاورزی همچون ارائه کود و یا تسهیلات بانکی داده نشده است. مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱ درصد اراضی کشاورزی شهرستان بروجرد به سیستم آبیاری تحت‌فشار مجهز شده است.

امینی افزود: از مجموع ۳۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان تنها ۳۵۰۰ هکتار معادل ۱۰ درصد اراضی به دستگاه‌های آبیاری قطره‌ای مجهز شده‌اند که با توجه به میانگین ۲۰ درصدی استان لرستان، این شهرستان ۱۰ درصد عقب‌مانده است.

کشاورزان ۱۰درصد از اراضی را برای کشت آب‌دوست استفاده کنند

همچنین امین بهنیا سرپرست امور آب منطقه‌ای بروجرد دراین‌باره اظهار کرد: کشاورزان ۱۰درصد از اراضی را برای کشت آب‌دوست استفاده کنند ولی متأسفانه محصولات آب‌دوست در اراضی کشت می‌شود و شاهد هجوم کشاورزان غیربومی هستیم. وی افزود: کشاورزان کشت و کار خود را به دست افراد غیربومی ندهند چراکه آن‌ها با سوءبرداشت از منابع آبی تهدیدات جدی برای آب منطقه به وجود می‌آورند.

لرستان را اجاره داده‌اند

کشاورزان غیربومی در استان خود اجازه کشت محصولات آب‌دوست ندارند

محسن یعقوبی ‎ فر بخشدار اشترینان نیز دراین‌باره گفت: به‌صورت بی‌رویه و تصاعدی نسبت به سال گذشته در اراضی کشاورزی شهرستان بروجرد هندوانه و سیب‌زمینی کاشته شده است.

وی افزود: برخورد به روش اخذ جرائم نقدی از کشاورزان نمی‌تواند مؤثر باشد چراکه مستأجران این اراضی هرسال عوض می‌شوند بنابراین به‌جای اینکه هندوانه کاران را جریمه کنیم باید مالکان اراضی جریمه شوند. بخشدار اشترینان تصریح کرد: کشاورزان غیربومی از شهرهای هم‌جوار استان‌های خود را با کشت محصولات آب‌دوست نابود کرده و دیگر اجازه کشت ندارند.

یعقوبی ‎ فر اضافه کرد: ۱۰ سال پیش عمق آب در این منطقه تا ۶۰ متر بود که امسال به ۱۲۰ متری رسیده است و به یک معضل تبدیل‌شده است. وی بیان کرد: بسیاری از کشاورزان در مسیر رودخانه‌ها با پمپاژ آب و یا قرار دادن تلمبه‌های برقی و گازوئیلی اقدام به برداشت بی‌رویه آب از این منابع می‌کنند و حقآبه روستاهای پایین‌دست را برداشت می‌کنند.

برداشت غیرمجاز از منابع آبی این شهرستان به‌گونه‌ای است که برخی کشاورزان غیربومی به‌منظور انتقال آب از چاه موردنظر خود تا روستایی دیگر کیلومترها لوله‌کشی می‌کنند و این خود به وجود کم‌آبی‌ها دامن می‌زند. نگرانی‌ها در تشدید این معضل در سال‌های آینده است، بنابراین به‌منظور رفع این مشکل دستگاه‌های مرتبط و در رأس آن‌ها دستگاه قضایی با فراهم آوردن زمینه رسیدگی به شکایات در این زمینه می‌تواند با متخلفان برخورد جدی داشته باشد.

پایان پیام

منبع: ایسنا – لرستان

کد خبر : 52453 ساعت خبر : 6:46 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52453
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات