هر کاری از دست ایرانی جماعت برمی‌آید

هر کاری از دست ایرانی جماعت برمی‌آید

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: بعد از توفان هاروی در تگزاس آمریکا، «تجمعی از هزاران مورچه قرمز برای مقابله با بالا آمدن آب و بقا به هم پیوستند تا روی آب غوطه‌ور بمانند». البته اگر از این توفان‌ها در ایران به پا بشود یا یک فاجعه زیست‌محیطی رخ بدهد، بعید می‌دانم اگر فیل‌ها هم تجمع کنند و با هم متحد شوند بتوانند زنده بمانند.

در کشور ما مسئولان یا کاری انجام نمی‌دهند یا یک‌جوری اقدام می‌کنند که کاری از دست هیچ‌کس برنمی‌آید. صرف‌نظر از حوادث طبیعی، ما ایرانی‌ها خودمان یک‌جوری در طبیعت دست می‌بریم که برای همیشه نابود شود. مثل سدهایی که زده شد، یا چاه‌های غیرمجازی که احداث شدند و ته‌مانده منابع آبی را هم استخراج کردند، مثل پروژه‌هایی که اجرا می‌شوند بعداً مسئولان سرمی رسند و می‌گویند ای‌بابا ما الان متوجه شدیم که این طرح نباید اجرا می‌شده و ده‌ها مثال دیگر.

نمونه دیگر رفتار ما با حیات‌وحش هم ربط پیدا می‌کند به یوزپلنگ‌ها که ما هیچ موقع نفهمیدیم چرا تا روزشان می‌رسد همه یادشان می‌افتد که یوزپلنگی هم هست. معلوم نیست هزینه‌هایی که قبلا از سازمان‌های بین‌المللی گرفته شد تا به نجات یوز کمک کند، فایده نداشت. روز ۹ شهریور که از راه می‌رسد همه شروع می‌کنند به کمپین درست کردن و یک عکس یوزپلنگ می‌گذارند در پروفایلشان.

هر کاری از دست ایرانی جماعت برمی‌آید

راستش حیوانات ما هم انگار تربیت‌شده خود ما هستند. یک جورایی همه چیزمان به هم می‌آید. مثلا ما در کرمانشاه، کبوترهای موادبَر داریم که شاید در کمترین نقاط معتاد‌خیز دنیا مشابهش را دیده باشید. ماجرا از این قرار است که موادفروش سابقه‌دار، بسته‌های مواد مخدر را در پاهای ۱۰۰ کبوتر جاسازی کرد که خوشبختانه دستگیر هم شد.

در خبرها خواندیم که «محققان دانشگاه کمبریج دریافتند حس بویایی پرندگان یکی از ابزارهای ضروری آن‌ها برای مهاجرت‌های طولانی است». حالا اگر این کشف محققان را بعضی از مردم ایران بدانند طوری حواس پرنده‌ها را دست‌کاری می‌کنند که بتوانند از طریق آن هم مواد جابه‌جا کنند، هم درختان قطع کنند، هم مجوزهای غیرقانونی بگیرند و باقی ماجرا. خلاصه هر کاری از دست ایرانی جماعت برمی‌آید.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53038 ساعت خبر : 8:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53038
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات