پلنگ‌ها نیستند، گرازها در لرستان پادشاهی می‌کنند

پلنگ‌ها نیستند، گرازها در لرستان پادشاهی می‌کنند

به گزرش پایگاه خبری گلونی، چند سالی می‌شود که آمار گرازها در منطقه اشترانکوه از حد متوسط هم گذشته و گرازهایی که به باغبان طبیعت معروف هستند خودشان را به مزارع کشاورزی می‌رسانند و باعث آسیب به زمین‌های کشاورزی می‌شوند. به گفته کارشناسان، گرازها به دلیل همه‌چیزخوار بودن، نرخ بالای زادوولد و قدرت تطابق بالا با شرایط محیطی، می‌توانند تبدیل به یکی از حیوانات پر جمعیت یک منطقه شوند. در کنار این عوامل، باید سراغ یکی از مهم‌ترین‌ها یعنی؛ طعمه خوارِ این حیوان برویم. وقتی خبری از پلنگ‌ها نباشد تا گرازها را شکار کنند، تعادل الاکلنگ حیات‌وحش، به هم می‌خورد. گاهی تعداد گرازها به‌قدری زیاد می‌شود که برخی از مسئولان و کارشناسان، پیشنهاد صدور شکارشان را مطرح می‌کنند. درحالی‌که شکارچیان زبردستی مثل پلنگ ها می‌توانند گرازها را یک‌لقمه کنند و تعدادشان را به تعادل برسانند. اما امان از وقتی‌که چرخه طبیعی، به هم بخورد.

پلنگ‌ها نیستند، گرازها در لرستان پادشاهی می‌کنند

چرخه غذایی حیوانات به‌قدری منظم و منطقی است که اگر دخالت و دست‌اندازی‌های انسان در طبیعت نباشد، جمعیت حیات‌وحش با کمترین هزینه و آسیب می‌تواند روی مرز تعادل حرکت کند. وقتی پلنگ از لیست حیات‌وحش خط بخورد، نوبت به حضور چند برابری گرازهایی می‌رسد که به گفته منصور درویشی، رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ازنا، «این روزها روستائیان و به‌ویژه کشاورزان با معضل گرازها مواجه هستند. در اراضی کشاورزی که به زیر کشت محصولاتی مانند نخود رفته‌اند گرازها حمله کرده و از آنها تغذیه می‌کنند».

نگرانی کشاورزان به خاطر آسیب دیدن مزارع نخود لرستان توسط گرازها، از این حیوانات یک هیولا نمی‌سازد. بلکه باید سر نخ را بگیریم تا ببینیم چرا جمعیت پلنگ‌ها در منطقه کاهش پیداکرده است؟ آیا زیستگاه امنی برای پلنگ‌ها فراهم کردیم که منتظر امنیت در مزارع کشاورزی‌مان باشیم؟ حالا که گرازها در مزارع لرستان، پادشاهی می‌کنند لازم به سراغ رد پای پلنگ‌هایی برویم که در سایه و ناامنی، زندگی می‌کنند. اگر خوب می‌دانستیم که لازم نیست لقمه را دور سرمان بچرخانیم و بعد در دهان بگذاریم، نیازی به راه‌های دیگری مثل شکار نبود. چون هیچ راهی بهتر از این نیست که شکارچیانی مثل پلنگ، به سراغ طعمه‌هایشان یعنی گرازها بروند و جمعیت آنها را کنترل کنند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53956 ساعت خبر : 2:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53956
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات