کف‌گیر آموزش‌وپرورش به ته دیگ خورده

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدمحمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که سبد یادگیری در مدارس سبک می‌شود و دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را فرا خواهند گرفت، گفت: «برای تأمین هزینه جاری مدارس ناچاری از خانواده‌ها کمک مالی بگیریم.»

دیگر وقتش شده‌ بود که آموزش‌وپرورش به این ناتوانی در تأمین هزینه‌های جاری مدارس اعتراف کند نه اینکه خودش را پشت سامانه‌های بی‌جواب شکایات پنهان کند. تا وقتی انکارهای پی‌درپی مسئولین آموزشی را می‌شنیدیم مدارس دولتی با همه وجود برای کمک مالی گرفتن از والدین می‌تاختند چه برسد به حالا که تأیید تلویحی وزیر را هم دارند.

مشکلات آموزشی هر روز بزرگ‌تر می‌شود و سرچشمه بیشتر آنها مشکلات مالی است و نظام آموزشی که به پشت سرش نگاه نمی‌کند هرچند برای تغییر تاکتیک تیم بچه‌ها کم نمی‌گذارد اما اجازه نمی‌دهد دانش‌آموزان خودشان را در تعریف جدید نظام آموزشی بشناسند، با پایه‌ها جدید و کتاب‌هایی که بدون پیش‌نیاز وارد می‌شوند احساس راحتی کنند وقتی هم که در نظام جدید آموزشی جا می‌افتند، تغییر مدیران اتوبوسی کارها را پیچیده‌تر می‌کند و دانش‌آموزان هزینه این آزمون و خطای مجدد را با فرسایش روحی‌شان می‌پردازند. مشکلات کمک‌هزینه‌های مالی هر روز ابعاد جدیدتر به‌خود می‌گیرد تا جایی که در سال‌های آتی کارنامه دانش‌آموزان توسط مدیران مدارس دولتی گرو نگه‌داشته می‌شد تا هزینه‌های ردیف شده توسط مدیران را والدین همین دانش‌آموزان تسویه کنند اما معوقات فرهنگیان به گفته خود وزیر از ۸ سال پیش هنوز پرداخت نشده‌است.

برای خوب شدن حال معلمان و دانش‌آموزان باید کاری کرد، به مدارس نباید به چشم بنگاه‌های اقتصادی نگاه کرد، آن‌ها باید قداست محیط آموزشی خود را حفظ کنند و به اصول قانون‌اساسی مبنی بر آموزش‌وپرورش رایگان پایبند بمانند. کسری بودجه، سناریوی تکراری آموزش‌وپرورش است، مسئولین و معلمان از شنیدن و خواندن بخش بخش آن خسته شده‌اند. باید برای صندوق‌های خالی و ردیف و بودجه‌های بی‌تعریف فکری کرد. مهر را مقدمه‌ای برای یک شروع تازه بدانیم، نگذاریم پاییز صندوق‌های دولتی، حال و هوای بهاری دانش‌آموزان و مدارس را عوض کند.

پایان پیام

کد خبر : 53942 ساعت خبر : 2:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53942
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات