کلانتری به ندانم‌کاری‌ها اعتراف کرد

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته است «اکنون زمان ولخرجی آب نیست». حالا وارد این بحث نمی‌شویم که آیا قبلاً زمان ولخرجی آب بوده یا نه؟ از این هم بگذریم که به جز آب در مورد منابع طبیعی و… چه ولخرجی هایی صورت گرفته. اما به نظر می‌رسد این مقام مسئول، عزمی جدی برای حفظ منابع آبی کشور را دارد. صراحت او در اعتراف به ضعف نیروی انسانی و متخصص در بخش کشاورزی را نمی‌توان نادیده گرفت.

اعتراف به اینکه «علیرغم همه ادعاهایی که در این زمینه داریم، هیچ چیز از کشاورزی نمی‌دانیم»، سخن او را از تعارفات معمول، عاری می‌کند. خیلی کم پیش می‌آید که مسئولی اقرار کند که ما مدعی هستیم درحالی‌که نمی‌دانیم. به نظرم این حرف را باید به فال نیک گرفت.

کلانتری با شناختی از وضعیت کنونی کشاورزی؛ که حدود ۹۲ درصد از منابع آبی کشور را به خودش اختصاص داده است، نسخه درمانی کشاورزی را پیچیده و گفته «با توجه به اینکه که ایران نتوانسته در زمینه علم و تکنولوژی کشاورزی به‌روز شود، باید در این زمینه از خارجی‌ها کمک بگیریم و از یک شرکت خارجی در زمینه استفاده بهینه از سامانه گرمسیری مشاوره و بهره بگیریم علاوه بر آن لازم است با یک شرکت خارجی در زمینه ورود تکنولوژی و آموزش بهره‌وری وارد مذاکره شویم».

تأکید کلانتری مبنی بر اینکه نباید به کسی که کار کشاورزی بلد نیست، اجازه کار در منطقه را داد، می‌تواند باعث اعتراض کشاورزها شود. کشاورزانی که از این راه ارتزاق می‌کنند اما به دلیل آگاهی نداشتن و نبود امکانات، به روش‌های سنتی آبیاری محدود شدند و به هدر رفت آب دامن زده‌اند. به‌هرحال حضور کشاورزان خبره می‌تواند میزان هدر رفت آب را کم کند و راندمان را بالا ببرد. اما با توجه به اینکه چشم پوشیدن از نیروی انسانی می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد، لازم است در کنار اولویت دادن به کشاورزان کاربرد، کارشناسان هم کمک کنند و کشاورزان غیرحرفه‌ای را آموزش دهند. کشاورزانی که به شیوه‌های درست اشراف نداشته و یا به دست و دلبازی در خرج کردن آب عادت دارند. کلانتری به این موضوع هم توجه داشته که البته فاصله حرف تا عمل را می‌توانیم بعد از گذر زمان بسنجیم.

پابان پیام

کد خبر : 52549 ساعت خبر : 12:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52549
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات