یاور اتیسمی‌ها باشیم

یاور اتیسمی‌ها باشیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، دکتر اتابک وثوقی؛ عضو کمیته توانبخشی وزارت بهداشت گفت: «طبق آمار دو سال گذشته از هر ۶۸ تولد، یک نوزاد با اختلال اوتیسم متولد می‌شود. در حال حاضر ۳۵۰۰ دانش آموخته گفتار درمانی و کار درمانی داریم که ۱۰۰۰ نفر از آنها بیکار هستند؛ چراکه حوزه سلامت به درستی این حوزه را نمی‌شناسد.»

تصویب برنامه جامع ملی اتیسم می‌تواند گره‌های زیادی را باز کند. اولین قدم در این راه متقاعد کردن بیمه‌ها برای پرداخت کامل کمک هزینه‌های درمانگری و توانبخشی اتیمسمی‌هاست. هزینه‌هایی که تا آخر عمر باید تأمین شوند. باید مردم را برای پذیرفتن کودکان اتیسمی آماده کنیم. وقتی از پذیرفتن حرف می‌زنیم منظورمان فرهنگسازی درباره نحوه برخورد با آنهاست، اینکه باور کنیم طیف وسیعی از آنها از تماس بدنی گریزانند و این کار آرامششان را برهم می‌زند و بعد نوبت به نپرسیدن سئوالات بی‌محتوا از والدینشان می‌رسد، اینکه ژنتیک چقدر سهم دارد در اتیسم یا هزینه درمانی چقدر است یا دلسوزی‌هایی از این دست می‌تواند خاطر خانواده‌ها را مکدر کند.

یاور اتیسمی‌ها باشیم

برای کمک به اتیسمی‌ها باید بارزه‌های رفتاری آنها را خوب بشناسیم و تفاوتشان در دیدن دنیا را درک کنیم. کمک به آنها برای خارج شدن از درخودماندگی را باید به‌کمک درمانگرها انجام دهیم. پایش اختلالات اتیسم در پیش از سنین مدرسه و تا سه سالگی می‌تواند کمک زیادی به روند درمانی_ آموزشی آنها کند. تست‌های استاندارد اتیسم برای غربالگری باید بومی شوند و وزارت بهداشت برای اعطای امتیازات ویژه به خانواده‌ها پیش‌قدم شود حتی مشاوره‌های روان درمانی با والدینشان باید روتین و همیشگی باشد، آن‌ها باید مطمئن باشند که جامعه و دولت قرار نیست تنها رهایشان کند. توانبخشی این کودکان باید به یک برنامه ملی تبدیل شود و خانواده‌ها را در هر نقطه از کشور پوشش دهد. طرح تحول سلامت باید همگام با رسیدگی به وضعیت سلامت برای رسیدگی به وضعیت کودکانی از این طیف هم برنامه‌های مستمری داشته‌باشد. کنترل اتیسم نیازمند حمایت از خانواده فرد اتیسمیک است، برای حمایت از آنها برای متقاعد کردن بیمه‌های درمانی عمومی گام برداریم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53720 ساعت خبر : 1:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53720
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات