برای تولید کتاب‌های ما درختی قطع نمی‌شود

«برای تولید کاغذ کتاب‌های ما درختی قطع نمی‌شود»؛ این نوشته‌ یک کتاب‌فروشی در راسته خیابان انقلاب است که ویترین خود را هم با کاکتوس‌ها و گلدان‌های کوچک تزیین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حامد کنی – مدیر انتشارات روزبهان – درباره نوشته‌ای که روی این کتاب‌فروشی نقش بسته است، گفت: انتشارات روزبهان رویکرد دوستدار محیط زیست دارد و تلاش می‌شود در فروشگاه ما و در نشر ما کالاها همسان و همراه محیط زیست باشند. کاغذی که در کتاب‌ها استفاده می‌شود هیچ آسیبی به طبیعت نمی‌زند و صددرصد دوستدار محیط زیست‌ است.

او با بیان این‌که از دو نوع کاغذ برای تولید کتاب‌های‌شان استفاده می‌کنند، افزود: یک نوع کاغذهای شرکت پارس است که این کاغذها از تفاله نیشکر تهیه می‌شود. زمانی که شکر نیشکر را می‌گیرند تفاله‌ای از آن باقی می‌ماند که تفاله برای محیط زیست ضرر دارد اما با پروسه‌ای به کاغذ تبدیل می‌شود و ما این کاغذها را به کتاب تبدیل می‌کنیم که هم حمایت داخلی است و هم این‌که این کاغذها، کاغذ سبز است. قسمتی که گفته شده برای کتاب‌ها درختی قطع نمی‌شود همین‌جاست، زیرا این‌ کتاب‌ها بر روی کاغذی چاپ می‌شود که اصلا با درخت سر و کار ندارد.

او با تأکید بر این‌که کاغذهای مورد استفاده آن‌ها دوستدار محیط زیست است، ادامه داد: بخشی دیگر از کتاب‌های تولید ما بر روی کاغذهای بالک است. این کاغذها از درخت تهیه می‌شوند اما به طبیعت و جنگل‌ها آسیب نمی‌رسانند زیرا پروسه تولیدشان در یک سیستم بسته‌ است؛ به همان میزان که درخت‌ قطع می‌شود، نهال کاشته می‌شود؛ این چرخه ادامه دارد و آسیبی به طبیعت نمی‌رسد.

این ناشر همچنین خاطرنشان کرد: در فروشگاه ما به کسی کیسه پلاستیکی داده نمی‌شود؛ این‌جا کار بر اساس پاکت و کاغذ است. حتی ویترین ما محیط زیستی است و در طراحی ویترین از گل و گیاه در کنار کتاب‌ها استفاده شده است. اگر کسی بالای ۵۰ هزار تومان از کتاب‌فروشی ما خرید کند یک گیاه‌ هم هدیه می‌گیرد. علاوه بر آن ما از زمان نمایشگاه کتاب تا کنون حجم زیادی از بذر شبدر را در کنار کتاب‌ها به مخاطبان داده‌ایم تا در گلدان و باغچه خود بکارند. با این کار هم حس خوب سبز زندگی کردن را در خودشان پرورش می‌دهند و هم به طبیعت کمک می‌کنند و یادشان می‌ماند که باید دلواپس محیط زیست باشند.

کنی درباره ویترین این کتاب‌فروشی نیز گفت: ما از نمایشگاه کتاب امسال طرح کتاب سبزمان را فعال کرده‌ایم و حتی در نمایشگاه کتاب هم ویترین‌مان فقط شامل گیاهان بود. تعریف‌ ما این است که هر رفتاری که در فضای اقتصادی می‌شود باید دلواپسی‌های محیط زیستی داشته باشد. هر کاری که می‌کنیم باید مراقب محیط زیست باشیم. ما در حوزه نشر در کار خودمان تلاش می‌کنیم که حداقل دوستدار محیط زیست باشیم.

او همچنین درباره جشنواره پاییزه این کتاب‌فروشی که با تخفیف ۱۵ درصدی همراه است اظهار کرد: به واسطه شروع پاییز و حضور دانشجویان در خیابان انقلاب که به قول معروف فصل برداشت کار ماست، ترجیح دادیم با یک رویکرد مخاطب‌محور کتاب‌ها را ارزان‌تر به دست مخاطب برسانیم.

او در پاسخ به این‌که با توجه به شروع دانشگاه، توجه دانشجویان بیشتر سمت کتاب‌های دانشگاهی است تا کتاب‌های غیردرسی، و آیا ویترین متفاوت این کتاب‌فروشی در جذب مخاطبان تأثیر دارد، گفت: از لحاظ دکور مغازه جلب توجه زیادی می‌شود، میزان عکسی که از دکور ما می‌گیرند قابل توجه است. اما این‌که روی موج سوار شوید و ویترین را پر از کتاب دانشگاهی کنید یک رویکرد است و این‌که مخاطب هنگامی که از کنار کتاب‌فروشی رد می‌شود با حس خوب و آرامش روبه‌رو شود رویکرد دیگری است. در نشر ما مخاطب‌محوری در دستور کار است نه کتاب فروختن و بیزینس کردن. تلاش می‌شود نام روزبهان نیک بماند نه این‌که بخواهد پول دربیاورد.

پایان پیام

منبع: ایسنا

کد خبر : 55454 ساعت خبر : 1:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=55454
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات