برپایی سوگواره چمرگه در خرم‌آباد

همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری محرم و صفر سوگواره سوگ‌نوازی و سوگ‌سرایی «چَمَرگَه» در خرم‌آباد برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، امین عباسیان مدیر انجمن موسیقی استان لرستان درباره جزییات سوگواره «چَمَرگَه» بیان کرد: طبق تازه‌ترین برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته آذرماه امسال به همت انجمن موسیقی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان سوگواره «چَمَرگَه» در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی شهر خرم‌آباد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این سوگواره در سه بخش سرنانوازی مقام‌های سوگ ازجمله «چمری»، «رارا»، «سحری»، «پاکتلی»، «دنگ دال» و «هه رو هه رو»، نوحه‌سرایی با زبان‌های لری، لکی و بختیاری و مقاله‌نویسی میزبان علاقه‌مندان موسیقی اقوام ایران است. این سوگواره باهدف استعدادیابی هنرمندان جوانی است که می‌توانند حافظان ارزشمندی برای موسیقی منطقه لرستان باشند.

مدیر انجمن موسیقی استان لرستان گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر آیین‌ها و رپرتوارهای مربوط به مراسم عزاداری به‌شدت در حال تحریف شدن است به همین جهت ما به سهم خود تلاش می‌کنیم تا با برگزاری این سوگواره شرایطی را برای اجرای واقعی و اصیل این آیین‌ها فراهم کنیم تا بیش از این در چارچوب تحریف قرار نگیرد. اضافه کردن بخش مقاله‌نویسی هم در راستای نگاه علمی است و امیدوارم فضا به‌گونه‌ای هدایت شود که موسیقی اقوام بیشتر از گذشته در مناطق مختلف کشورمان موردتوجه قرار گیرد.

عباسیان در پایان با اشاره به رقابتی بودن این سوگواره توضیح داد: مذاکرات اولیه‌ای با استاد علی‌اکبر شکارچی و تعدادی دیگر از هنرمندان مطرح موسیقی کشورمان انجام‌گرفته تا از این عزیزان به‌عنوان هیئت داوران بهره‌مند شویم. با توجه به تخصصی بودن این سوگواره و دقت نظری که برای انتخاب آثار برگزیده داریم تلاش داریم تا از متخصصان موسیقی منطقه لرستان برای داوری دعوت کنیم که قطعاً در ارتقای سطح علمی این برنامه تأثیرگذار خواهد بود.

پایان پیام

کد خبر : 54505 ساعت خبر : 8:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54505
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات