خبرهای داغ سینما و تئاتر

خبرهای داغ سینما و تئاتر

حضور امین تارخ در برنامه اینترنتی ۳۵ با اجرای فریدون جیرانی،برگزاری یک نشست سینمایی در فارابی،تمجید معاون هنری از یک نمایش و برنامه نمایشنامه‌خوانی در فرهنگساری رسانه از جمله خبرهای ۱۴ مهرماه سینما و تئاتر هستند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علیرضا تابش در نشست شورای سینمای مقاومت با تاکید بر اینکه «فیلم‌نامه و استانداردهای فیلمسازی» یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت سینمایی است، گفت: مخاطبان سینما، هوشمند و با احساس هستند و در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی می بایست ذائقه مخاطب در نظر گرفته شود.

وی ضمن اشاره به لزوم آسیب‌شناسی سینمای مقاومت بیان کرد: پشتوانه سینمای مقاومت “نگاه نظری” و “پارادیم فکری” هستند و نگاه آسیب‌شناسانه در این حوزه می‌تواند از موضوعات جدی شورای سینمای مقاومت باشد و با انجام پژوهش‌هایی در این خصوص می‌توان به ایده‌های درست در عرصه سینمای مقاومت رسید.

تابش ادامه داد: اقدامات و عملکرد نهادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و آموزشی، متناسب با تحلیل مصرف فرهنگی در کشور باید از سوی متولیان فرهنگی پایش شود، چرا که قابلیت کار جدی در عرصه سینمای مقاومت وجود دارد و نسل نو سینماگران از این ژانر استقبال می‌کنند.

خبرهای داغ سینما و تئاتر

او همچنین اکران و پخش مناسب فیلم‌های سینمای مقاومت را از دیگر دغدغه‌های مدیریت سینما دانست و افزود: در طول یک سال سینمایی، درصد مشخصی از فیلم‌ها در زمره فیلم‌های مقاومت قرار می گیرند که قطعاً بخشی از فیلم‌ها با این مضمون در سبد اکران و نمایش خانگی قرار خواهد گرفت که نیازمند برنامه‌ریزی و حمایت بیشتر از سوی همه نهادهای ذیربط است.

حبیب ایل بیگی ـ قائم مقام بنیادسینمایی فارابی ـ نیز در این نشست، مهمترین نیاز در حوزه سینمای دفاع مقدس را داشتن چشم‌انداز برای این ژانر دانست و گفت: به نظر می‌رسد به یک مرکز استراتژیک در این حوزه نیاز داشته باشیم که اهالی فرهنگ و هنر نشانی از آن داشته باشند و دغدغه‌ها و ایده‌های خود را بروز دهند. در صورتی که اولویت‌ها براساس مطالعات انجام شده، مشخص شود، بهتر می‌توان به افق‌های پیش رو توجه داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه تبیین راهکارها و بایدها و نبایدها در این عرصه، می‌تواند برای نسل جوان فیلمساز خیلی راهگشا و مفید واقع شود، افزود: نگاه به اقتباس ضروری است تا بتوانیم از کتب منتشر شده و مورد استقبال در این عرصه بهره ببریم. همچنین اقدام مؤثر در حوزه فیلمنامه‌نویسی از دیگر مواردی است که باید در عرصه سینمای دفاع مقدس به آن توجه داشته باشیم.

دکتر مسعود نقاش‌زاده ـ معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ـ ضمن یادآوری موارد مطرح شده در نشست پیشین در ابتدای نشست گفت: هدف نهایی در این جلسات همگرایی در مورد ضرورت‌ها و اولویت‌های موضوعی‌ است تا بتوانیم در مورد فیلم‌هایی که در حال ساخت هستند ابتدا در حوزه نرم‌افزاری و در نهایت سخت‌افزاری مشارکت داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دستور کارهای بنیاد در دوره جدید و نیز این شورا، حمایت از پرورش و تولید فیلمنامه است، ادامه داد: مهمترین دستاورد چنین نشست‌هایی، هم‌گرایی و هم‌افزایی برای تولید خوب و استاندارد در حوزه سینمای مقاومت است.

در ادامه این نشست،مباحثی چون جایگاه نشست «سینمای مقاومت» در سینمای حرفه‌ای،نیاز سینمای کشور به ژانر «سینمای مقاومت»، سیاستگذاری‌ و راهبریِ حوزه دفاع مقدس، بررسی وظایف هنرمند و مدیران هنری، تقویت تکنولوژی در سینمای مقاومت، ضرورت اصلاح چرخه نمایش برای فیلم‌های دفاع مقدس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

****

سری جدید برنامه اینترنتی «سی‌ و پنج» که تا کنون ۱۰ قسمت آن با اجرا و سردبیری فریدون جیرانی به صورت زنده پخش شده است، شنبه ۱۵ مهر در یازدهمین قسمت میزبان امین تارخ خواهد بود.

خبرهای داغ سینما و تئاتر

 این برنامه ساعت ۹ شب به صورت زنده روی سامانه‌ تی‌وی‌نت (tvnet.ir) پخش می‌شود.

کیومرث پوراحمد، جواد عزتی، هومن سیدی، پیمان قاسم‌خانی، منیژه حکمت، حامد بهداد، حمید نعمت‌الله، محمدمهدی عسگرپور و ویشکا آسایش ورامبد جوان میهمانان قبلی برنامه زنده «سی‌ و پنج» بوده‌اند.

همچنین پس از پخش زنده این برنامه‌، تکرار ضبط‌ شده آن روی چهار سامانه «فیلم‌نت»، «پلان»، «تی‌وی‌نت» و «آی‌نت» قرار خواهد گرفت و مخاطبان می‌توانند برنامه را مجددا تماشا یا دانلود کنند.

سامانه‌ «تی‌وی‌نت»، محصول شرکت نشر الکترونیک ایران، دارای «پروانه فعالیت اپراتور خدمات تلویزیونی مبتنی بر پروتکل اینترنتی (IPTV)» از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

امین تارخ بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و مدرس رشته بازیگری است که در فیلم‌های متعدد، تعدادی نمایشنامه و مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده است. از معروف‌ترین نقش‌های او نقش اول مجموعه تلویزیونی بوعلی سینا بود که در سال ۱۳۶۴ از شبکه دو سیما پخش شد و جزو سریال‌های پرمخاطب تلویزیون بود.

او همچنین در سریال‌های مشهور دیگری همچون «سربداران» ساخته محمدعلی نجفی، «شیخ مفید» ساخته سیروس مقدم و فریبرز صالح، «معصومیت از دست رفته» ساخته داود میرباقری، «اغما» ساخته سیروس مقدم، «خسته دلان» ساخته سیروس الوند، «جراحت» ساخته محمد مهدی عسگرپور، «زمانه» ساخته حسن فتحی، «گاهی به پشت سر نگاه کن» ساخته مازیار میری و… به ایفای نقش پرداخت و برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ مجله دنیای تصویر  و تندیس جشنواره عاشورائیان را برای ایفای نقش در سریال «معصومیت از دست رفته» شد.

خبرهای داغ سینما و تئاتر

تارخ بازیگری در سینما را با حضور در فیلم «مرگ یزدگرد» ساخته بهرام بیضایی در سال ۱۳۶۰ آغاز کرد و پس از آن در آثار متعددی به ایفای نقش پرداخت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به چمدان جلال مقدم،  پرنده کوچک خوشبختی پوران درخشنده، سرب مسعود کیمیایی، پاییزان رسول صدرعاملی، مادرعلی حاتمی، دلشدگان علی حاتمی، سارا داریوش مهرجویی، پرونده هاوانا علیرضا رئیسیان، ساغر سیروس الوند، رئیس مسعود کیمیایی، پابرهنه در بهشت بهرام توکلی، پشت دیوار سکوت مسعود جعفری جوزانی و… اشاره کرد. آخرین حضور سینمایی امین تارخ ایفای نقش در فیلم سینمایی بن بست وثوق ساخته حمید کاویانی است.

او همچنین کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم پرونده هاوانا و برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم ماه و خورشید ساخته محمدحسین حقیقی بوده است و در سال ۱۳۸۷ لوح افتخاری به عنوان «هنرمند ملی» دریافت کرد.

وی در سال ۱۳۷۳ اولین مدرسه بازیگری را به نام «کارگاه آزاد بازیگری» در تهران تأسیس کرد که یکی از معتبرترین مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان کارگاه آزاد بازیگری تا سال ۱۳۸۷، تعدادی از جوایز هنرپیشه برتر را به خود اختصاص داده‌اند. از فارغ‌التحصیلان این مؤسسه که وارد عرصه‌های بازیگری شده‌اند می‌توان افرادی همچون حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی خواه، شبنم مقدمی، شهرام قاعدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان و … را نام برد. در سال ۱۳۷۹ این مؤسسه اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بین‌المللی آموزش بازیگری کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد. او دو سال با عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرد. تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهره‌های برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. او در هجدهمین جشنواره تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردان‌های هنری حضور یافت.

****

خبرهای داغ سینما و تئاتر

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم توجه هنرمندان به مسئولیت اجتماعی خویش، تصریح کرد: هنرمندان در نگاه به جنگ هشت ساله نباید در گذشته باقی بمانند.

به گزارش روابط عمومی نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد شامگاه ۱۳ مهرماه پس از تماشای این نمایش گفت: بسیار خوشحالم تماشاگر کار خوب ایوب آقاخانی شدم که می‌توان او را یکی از همراهانی در تئاتر دانست که به مسئولیت اجتماعی خویش توجه دارند و او به عنوان یک هنرمند هیچ وقت از یاد نمی‌برد که کجاست و چگونه باید فکر، نگاه و کار کند.

او افزود: مسئولان وظیفه دارند حمایت کنند تا چنین محصولاتی تولید شود و چقدر خوب است که در برخی آثار تذکر لازم به مخاطب داده می‌شود تا فراموش نکند کیست؛ کجاست و چه باید بکند.

وی با بیان اینکه تئاتر مسئولیت‌های بزرگی را برعهده دارد، تصریح کرد: هنرمندان می‌توانند با داشتن برخی از امکانات اندک و ناچیز، حرف‌های بزرگ و مهمی بزنند و البته زیرساخت فکری این کار نیز بسیار مهم است؛ زیرا ما را به این موضوع توجه بدهد که مبادا نگاه‌ به گذشته در همان گذشته بماند.

مرادخانی تاکید کرد: باید از گذشته پند گرفت و بر اساس نتیجه‌گیری از آن، به قله‌های رفیعی در آینده رسید؛ بنابراین ما در عرصه هنر به آثاری همچون “هفت عصر هفتم پاییز” نیاز داریم تا مردم و جوانان از موضوعاتی نظیر دفاع مقدس و جنگ هشت ساله به عنوان یک اتفاق مهم و ذخیره پیشرفت انسانی برای آینده خود استفاده کنند و البته هنرمندانی همچون ایوب آقاخانی نیز به خوبی از این امر بهره گرفته‌اند.

بهرام ابراهیمی بازیگر تئاتر نیز درباره این نمایش گفت: مشکل اصلی من با آثاری که درباره قهرمانان جنگ هشت ساله یا اتفاقات قبل و بعد از انقلاب، تولید می‌شود همواره این بوده که در بسیاری از آثار یا این افراد را در حد الوهیت بالا می‌بردند یا به صورت دقیق به زندگی ایشان نمی‌پرداختند؛ اما اتفاقی که “هفت عصر هفتم پاییز” افتاد، لمس شاعرانه از زندگی قهرمان بود.

وی افزود: چنین اتفاقی در دو نمایش دیگر از سه‌گانه جنگ ایوب آقاخانی که شامل “کابوس شب نیمه آذر” و “تکه‌های سنگین سرب” می‌شود، افتاده است. من هرگز نگاه شاعرانه از محمد جهان آرا ندیده و نشنیده بودم، اما این نمایش نگاه شاعرانه‌ای به جنگ(مقاومت) ۳۵ روزه خرمشهر دارد؛ روایتی از جنگ با دستان خالی در برابر یک ارتش تا بن دندان مسلح که ایوب آقاخانی به این ماجرا، نگاهی شاعرانه و حماسی دارد.

خبرهای داغ سینما و تئاتر

 نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» در دل داستانی عاشقانه نقبی به زاویه‌هایی از زندگی قهرمان ملی تاریخ جنگ ایران و عراق، شهیدمحمد جهان‌آرا می‌زند که رحیم نوروزی و لیلا بلوکات نقش‌آفرینان آن هستند و صدای محسن بهرامی بازی آنها را همراهی می‌کند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: ساناز قراملکی مجری طرح و برنامه‌ریز؛ امیرحسن دوانی طراح صحنه و نور؛ آنکیدو دارش طراح فضاهای صوتی؛ لادن سید کنعانی طراح لباس؛ ارسلان آقاخانی طراح گرافیک؛ الهام صالحی طراح چهره پردازی؛ کیوان معتمدی مشاور نورپردازی؛ وحید لک مشاور عالی پروژه؛ هلن بهرامی دستیار کارگردان؛ سجاد سلمانپور مدیر صحنه؛ مهرنوش بیگ‌زاده منشی صحنه و دستیار تولید؛ علی مست عل پس‌آرایی تصویری؛ عارف عباسی گرافیک زنده، یاسمن طاهری خسروشاهی تبلیغات مجازی؛ ساناز قراملکی عکاس؛ هانیه خاکپور مسئول روابط عمومی.

نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» که بلیت آن در سایت‌های ایران کنسرت به آدرس www.iranconcert.ir و ایران نمایش به آدرس www.irannamayesh.com به فروش می‌رسد، تولید موسسه “پوشه هنر پارس” است و هر شب (بجز شنبه) ساعت ۱۹:۴۵ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.

****

نمایشنامه خوانی نمایش«شاعر» با حضور میکائیل شهرستانی و پرستو گلستانی، روزهای ۱۵ و ۲۲ مهر در فرهنگسرای رسانه و شبکه‎های اجتماعی برگزار می‌شود.

این برنامه نمایشنامه خوانی کاری از آکادمی بازیگری «ژیوار» است که با سرپرستی و کارگردانی میکائیل شهرستانی و بازیگران، پرستو گلستانی، مهدی جواهری، بهادر باستان حق، منیر ماندنی، ناهید فرهمند، احسان رحمتی، زهرا زمانی، نسترن صفوی، محسن زمانی و نغمه تقوی اجرا می شود.

نمایشنامه «شاعر» اثری از داریو نیکودمی درباره یک موقعیت غیر منتظره است که در آن دختر جوانی انتظار دارد که شاعری فرهیخته بعد از ماه‌ها نامه نگاری به خواستگاری اش بیاید اما او مردی پول دوست و خسیس است که هیچ تفاوتی با پدر و برادر کارخانه دار و دنیاپرستش ندارند.

علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه نمایشنامه خوانی که در دو نوبت ۱۵ و ۲۲ مهر از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود، می‌توانند از سایت تیوال به نشانیwww.tiwall.com و یا از طریق تماس با شماره های ۲۲۸۸۸۷۸۲ الی ۳ اقدام به رزو و تهیه بلیت کنند.

فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا واقع است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 54930 ساعت خبر : 1:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54930
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات