در مراسم مذهبی، استاندارد را فراموش نکنید

در مراسم مذهبی، استاندارد را فراموش نکنید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، با شروع روزهای عزاداری، هیئت‌ها و تکایا برای برگزارکردن هر چه بهترِ مراسمشان تلاش می‌کنند. اما لازم است تعریف درستی از «بهتر» داشته باشیم. فقط در صورتی می‌توان ادعا کرد که هیئت‌ها و تکایا به سمت بهتر شدن، حرکت می‌کنند که تمام جوانب درنظر گرفته‌شود. برخی شرایط باید وجود داشته‌باشند تا یک مراسم مذهبی، برگزار شود. اما این شروط لازم هرگز کفایت نمی‌کند. در نظر گرفتن ایمنی، یکی از آن مسائلی ست که در صورت غفلت برگزارکنندگان مراسم مناسبتی می‌تواند باعث فاجعه‌های غیرقابل جبرانی شود.

بحث ایمنی آن‌قدر مهم است که جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مورد تمهیدات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برای روزهای محرم گفته است: «آتش‌نشانی برای این ایام تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کرده است. از ۲۵ شهریور، بازرسی از تکایا و مساجدی که در ایام محرم میزبان عزاداران حسینی هستند، آغازشده و در صورت نیاز به مسئولان مساجد و تکایا آموزش‌های اطفای حریق داده می‌شود. همچنین در خلال این بازدیدها به بخش‌هایی مانند محل‌های طبخ غذا و انباری‌ها نیز توجه ویژه‌ای می‌شود. در بازدیدهایی که صورت می‌گیرد، کپسول‌های خاموش‌کننده‌ای که در گذشته به هیئت‌ها اهداء شده‌اند بازرسی می‌شوند و درصورتی‌که نیاز به شارژ داشته باشند این کار از سوی آتش‌نشانی به‌صورت رایگان صورت می‌گیرد».

در مراسم مذهبی، استاندارد را فراموش نکنید

لازم است تا تکایا، مساجد و هیئت‌های عزاداری، خودشان را برای ایمن بودن، مهیا کنند تا با پیشگیری، راه را برای بروز حوادث ببندند. بهداشت مواد غذایی و ظروف استفاده‌شده در کنار عوامل دیگر، وظیفه سنگینی ست که بر عهده میزبانان عزاداران حسینی است. به گفته محمدحسین بازگیر، رییس اداره محیط‌زیست شهر تهران، «ظروف یک‌بارمصرف برای سلامت انسان مضر هستند». بازگیر در ادامه افزود: «این ظروف بسیار دیر تجزیه می‌شوند و ازاین‌رو تهدیدی برای آب و خاک هستند. توصیه می‌کنیم از ظروف یک‌بارمصرف کمتری برای نذری استفاده و به‌جای از سایر ظروف جایگزین مانند ظروف گیاهی بهره برده شود چراکه زودتر تجزیه می‌شوند و آسیب‌ کمتری به محیط‌زیست می‌رسانند».
همین‌طور حفظ محیط‌زیست شهری، جزو آداب یک عزاداری مناسب است. مناسبت‌های مذهبی، زمان خوبی هستند برای اینکه یادمان بیاید لازم است با این تفکر که فقط باید محدوده خودم تمیز باشد، خداحافظی کنیم.
آلودگی صوتی عاملی ست که بسیاری از مردم را با مشکل روبرو کرده می‌کند. در سایه سنگین آلودگی صوتی، بیماران و گروه‌های سنی حساس با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوند. شایسته‌تر این است که میزبانان عزاداران حسینی، تلاش کنند تا مراسمشان را طبق استانداردهایی برگزار کنند که باعث ایجاد اختلال در کیفیت زندگی شهروندان نشود.

در مراسم مذهبی، استاندارد را فراموش نکنید

شرایط عبور و مرور وسایل نقلیه و عابران، نکته دیگری ست که باید مدّ نظر متصدیان مراسم‌ها قرار بگیرد. سردار تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، با بیان اینکه «مأموران راهور در این ایام در آماده‌باش کامل هستند»، ادامه داد: «در سراسر کشور از هیئت‌ها و مساجد و … خواسته‌ایم تا مسیر دسته‌جات خود را طوری انتخاب کنند که منجر به ایجاد ترافیک و مسدود شدن مسیر نشود». همچنین ایشان تأکید کردند «مکان‌یابی ایستگاه‌های صلواتی نیز باید طوری باشد که منجر به ایجاد ترافیک نشود».

همکاری برگزارکنندگان و عزاداران می‌تواند کمک بزرگی باشد تا آئین ماه‌های محرم و صفر به‌درستی برگزار شود.

اگرچه هدف برگزاری برنامه‌های عزاداری، قابل‌ستایش است اما لازم است اهداف خوب از راه‌های مناسبی محقق شوند و تمام جوانب درنظر گرفته‌شود تا اجر کارهای خیر، آلوده به ناصواب نباشد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 54401 ساعت خبر : 8:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54401
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات