دو پیشنهاد برای هیئت پشت‌بازار خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معرفی آیین‌های دهه نخست محرم در خرم‌آباد بدون نام‌بردن از هیئت سینه‌زنی محله کهن پشت‌بازار امکان‌پذیر نیست. از زمانی که شمار محله‌های مسکونی شهر خرم‌آباد از سه – چهار محله بیشتر نبود تا کنون هیئت پشت‌بازار محلی برای تجمع جمعیت زیادی از خرم‌آبادی‌ها است. شهروندان دیگر محله‌ها و کسانی که در گذشته ساکن این محله بودند و حتی خرم‌آبادی‌های مهاجرت کرده هم در دهه عاشورا برای عزاداری به این هیئت می‌آیند.

به دلایل گفته شده باید ثبت ملی این هئیت و مراسمات این محله به ویژه در روز عاشورا و آیین گِل، در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرد.

اما برای رسیدن به این نقطه مشکلاتی وجود دارد که با تدابیری می‌شود آنها را حل از میان برداشت.

برای شروع کار باید از مهم‌ترین رکن یک هیئت و مراسم مذهبی یعنی نوحه‌خوان شروع کرد. زنده‌یاد حاج حبیب نیکنام از نوجوانی تا کهنسالی، نوحه‌خوان این هیئت بود و چندین نسل از خرم‌آبادی‌ها این صدا در گوش جانشان رسوخ کرده بود. ولی پس از وفات ایشان بزرگان این هیئت در تصمیمی که شاید از روی حس نوستالژی و یا زنده نگه‌داشتن یاد حاج حبیب بود که حسین سهرابی را برگزیدند. سهرابی از نظر لحن و اشعارِ نوحه‌ها، سعی در تکرار حاج حبیب دارد. هرچند که سهرابی صدای خوبی دارد و در این سال‌ها زحمات زیادی برای این هیئت کشیده است، اما هیچگاه نتوانسته جای حاج حبیب را پر کند. مسئله اینجاست که تکرار و تقلید صدا و نوحه‌ها شاید در همان نخستین سال‌های پس از وفات حاج حبیب جواب می‌داد ولی اکنون لازم است روح تازه‌ای در این هیئت دمیده شود و به دیگر نوحه‌خوان‌های دیگر هم فرصت داده شود.

نوحه‌های قدیمی باید حفظ شود ولی باید اشعار و نوحه‌های جدید وارد این مراسم شود تا هیئت از یکنواختی بیرون آید و در مجامع کشوری هم بتواند خودنمایی کند.

روشی که در یزد پی گرفته شد و آن را به عنوان نمونه کاملی از یک هئیت با اصالت، ولی به‌روز می‌شود معرفی کرد.

پایان پیام

کد خبر : 55140 ساعت خبر : 8:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=55140
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات