سنت عزاداری عاشورایی و نوحه‌خوانی لرستان منحصربه‌فرد است

سنت عزاداری عاشورایی و نوحه‌خوانی لرستان منحصربه‌فرد است

رئیس انجمن موسیقی لرستان گفت: سنت نوحه‌خوانی و سینه‌زنی لرستان در ایام محرم منحصربه فرد است و خاص فرهنگ لرستان بوده و در هیچ جای دیگری این سبک وجود ندارد چون ریتم خاص خودش را دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از برنا، امین عباسیان با بیان اینکه عزاداری عاشورایی لرستان یک‌عزاداری منحصربه‌فرد است ،اظهارداشت: در هیچ کجای ایران و حتی دنیا شما نمونه آن ‌را نمی‌بینید زیرا سنت عاشورایی در فرهنگ لرستان مثل سینه‌زنی، گل مالی و همچنین نوحه‌خوانی حال و هوای خاص خودش را دارد.

سنت عزاداری عاشورایی و نوحه‌خوانی لرستان منحصربه‌فرد است

وی افزود: موسیقی که الان در مراسم زنجیززنی انجام می‌گیرد یک نوع سبک وارادتی همراه با سازهای وارداتی است اما سنت نوحه‌خوانی که در عزاداری لرستان اجرا می‌شود خاص فرهنگ موسیقیایی لرستان بوده و خاص فرهنگ مردم این منطقه است و می‌شود گفت وارداتی نیست.

عباسیان در خصوص آیین‌های سوگواری در لرستان مانند چمری و شیونی و نقش آن در مراسم عاشورا و ایام محرم نیز تصریح کرد: این موضوع ‌یک‌ بحث تخصصی است؛ اما در واقع این‌ مقامها همیشه و از قبل هم وجود داشته که بعد از واقعه عاشورا با سنت عزاداری منطبق شده است.

وی اضافه کرد: در لرستان از تولد تا مرگ موسیقی وجود داشته است و در مرگ نیز موسیقی‌های مختلف در سوگ بزرگان و جوانان و…نواخته می‌شده است. مانند چمری، شیونی و…که یک شاخه به نام چمری می‌آید در خدمت واقعه عاشورا قرار می‌گیرد و هنوز هم نوازندگان محلی در ‌جلوی دسته ها این مقام را اجرا می‌کنند چون این مقام و سنت کهن سوگواری بافرهنگ عاشورا منطبق شده و به گونه ایی بومی‌شده است. البته در الیگودرز نیز آیین کهن رقص شمشیر که به سوگ سیاوشان ارتباط دارد را داریم که در روزهای عاشورا اجرا می‌شود؛ کلا همه این آیین‌ها با توجه به فرهنگ غنی ایران و لرستان با بزرگداشت عاشورا منطبق شده اند.

رییس انجمن موسیقی لرستان در پاسخ به این سوال که آیا در میان فرهنگ عزاداری ایران‌زمین می‌توانیم قائل به مداحی و نوحه‌خوانی لری باشیم، گفت: یکی از اساتید عرصه موسیقی ایران به نام آقای کیانی که درخصوص نقش غم بر موسیقی تحقیق کرده و موسیقی نواحی ایران را با ردیف‌های موسیقی ایرانی منطبق کرده بود در خصوص جایگاه نوحه‌خوانی لری بر این باور بود که یکی از توانمندترین و غنی ترین نوحه‌های ایران متعلق به لرستان است؛ ولی متاسفانه خیلی کم موردبررسی قرارگرفته است.

عباسیان با تاکید بر اینکه سنت نوحه‌خوانی در لرستان در حال تحریف شدن است، خاطرنشان کرد: شما هر جای دنیا که موسیقی لری را بشنوید می‌دانید که این موسیقی لری است چون مشخصه دارد و این شاخص بودن در مورد نوحه لری نیز صدق می‌کند ولی  امروز سنت نوحه‌خوانی ما دارد تحریف می‌شود.

وی ادامه داد: شما اگربه کسانی که درگذشته براساس فرهنگ کهن عزاداری خاص مردم لرستان نوحه می‌خواندند توجه کنید می بینید کلام یا شعر نوحه فارسی است ولی وقتی نوحه‌خوان آن‌ را اجرا می‌کند می فهمید که لری است که این نشان دهنده تاثیر لحن بر کلام است یعنی اینکه لحن نوحه آنقدرقوی است که کلام فارسی به گوش شنونده لری می‌آید.

امین عباسیان با اشاره به لزوم بررسی جایگاه سنت نوحه‌خوانی در میان نواحی مختلف ایران از جمله لرستان و ضرورت تجلیل از میراث داران این سنت در این نواحی مختلف نیز یادآورشد: پیر غلامان صددرصد شایسته تجلیل و تقدیر هستند ولی تجلیل خالی از پیرغلامان در مراسم تجلیل از آنها که هرساله برگزار شده و قرار است سال آینده نیز در لرستان برگزارشود فقط شخصیت‌پردازی است؛ درصورتی‌که برکنار این تجلیل‌ها باید نوحه‌های نواحی مختلف ایران را نیز بررسی کنند همچنانکه نوحه‌های جنوب رنگ وبوی خودش را دارد و نوحه‌خوانی ترکی نیز همچنین و ما هم همین‌گونه باید رفتارکنیم و سنت نوحه‌خوانی، سبک موسیقیایی نوحه‌ها در هر منطقه و همینطور نوحه‌خوانان خودمان را معرفی کنیم که برکنار تجلیل از پیر غلامان می‌تواند موثرتر باشد.

پایان پیام

کد خبر : 54624 ساعت خبر : 2:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54624
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات