کتاب جامعه و تغییرات آب و هوا نقد می‌شود

کتاب «جامعه و تغییرات آب و هوا»  ۲۰ مهر ۹۶ ساعت  ۱۶ در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در شهر ساری نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در این برنامه، دکتر عامر نیک پور (عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران)، دکتر حسین محمودی_عضو هیاأت علمی د انشگاه شهید بهشتی) به همراه نویسندگان این کتاب، دکتر صادق صالحی (عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران) و زهرا پازوکی‌نژاد سخنرانی خواهند کرد.

کتاب «جامعه و تغییرات آب و هوا» که در راستای طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در حوزه محیط زیست، تدوین شده است از سوی انتشارات پژوهشگاه و با همکاری شورای اجتماعی کشور منتشر شده است.

این کتاب، اولین اثر فارسی در این زمینه است که جنبه‌های مهم و جامعه‌شناختی پدیده تغییرات آب‌وهوا را تحقیق کرده است. این اثر، با توجه به خلأ‌های پژوهش جامعه‌شناختی مسائل زیست‌محیطی در ایران ازجمله تغییر آب‌وهوا و بیان اهمیت علم جامعه‌شناسی محیط‌ زیست، ضمن شناسایی وضع موجود به برنامه‌ریزان، درصدد فراهم‌ساختن بستری مناسب برای معرفی علل اجتماعی کم‌رنگ‌بودن بحث‌های اجتماعی تغییر آب‌وهوا در ایران است و با تأکید بر انسان‌ساخت بودن مسائل محیط زیستی که امروز دامن جامعه بشری را فرا گرفته است، بهره‌گیری از دانش جامعه‌شناختی را عامل درک، تبیین و حل مشکلات محیط زیستی قلمداد می‌کند.

پژوهشگران این اثرمعتقدند که جامعه‌شناسی، با بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد انسانی و اجتماعی پدیدۀ تغییر آب‌وهوا می‌تواند سهم عوامل اجتماعی در ایجاد پیامدهای این تغییر و نهایتاً تخریب محیط‌زیست را نشان دهد. آنان همچنین بر این نظرند که شناخت ابعاد آسیب‌پذیری اجتماعی تغییر آب‌وهوا می‌تواند به برنامه‌ریزی آینده برای مدیریت بحران‌های تغییر آب‌وهوا کمک نماید.

«تغییر آب‌وهوا و جامعه‌شناسی»، «تغییرات آب‌وهوا و آسیبهای اجتماعی»، «انکار اجتماعی تغییر آب‌وهوا»، «تغییر آب‌وهوا، دوراهی، اجتماعی و مخاطره جمعی»، «تغییر آب‌وهوا و پذیرش اجتماعی نوآوری‌های زیست‌محیطی»، «سیاست‌های اجتماعی مقابله با تغییر آب‌وهوا» و «تغییر آب‌وهوا و سیاست‌های اجتماعی مقابله با آن در ایران» عناوین فصلهای اول تا هفتم این کتاب است.

در حاشیه برنامه نقد این کتاب، از هنرمندان، اصحاب قلم و دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی استان مازندران تقدیر خواهد شد.

پایان پیام

منبع: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات – مصطفی اسدزاده

کد خبر : 54890 ساعت خبر : 2:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=54890
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات