تالاب‌های بروجرد و پلدختر احیا می‌شود

تالاب‌های بروجرد و پلدختر احیا می‌شود

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان گفت: تالاب‌های بروجرد و پلدختر به‌عنوان تالاب‌های اولویت نخست استان لرستان در حوزه سیاست‌های تالابی احیا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی مهرداد فتحی بیرانوند ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت تالاب بیشه دالان این شهرستان با اشاره به ارزش اکو سیستمی تالاب‌ها اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام‌شده ارزش اکولوژیکی یک هکتار تالاب ده برابر اراضی جنگلی است و ازلحاظ فنی بالاترین سطح اهمیت را در مباحث اکولوژی دارد و اهمیت وجود تالاب‌ها با توجه به وجود ریز گردها و بحث کاهش منابع آب و ارزش زیستگاهی تالاب‌ها مشخص می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت امروز تالاب‌ها در سطح کشور افزود: زمانی تالاب‌های استان لرستان از تالاب‌های سرزده در سطح کشور بود اما  امروز متأسفانه به دلیل سیاست‌های غلط گذشته بخش بسیاری از این تالاب‌ها از حالت خود خارج‌شده و تغییر کاربری پیداکرده‌اند.

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان تالاب بیشه دالان بروجرد را یکی از برجسته‌ترین تالاب‌های غرب کشور درگذشته خواند و بیان کرد: تالاب تنور در دورود و تالاب‌های سیزده‌گانه در پلدختر و بسیاری از تالاب‌های دیگر وضعیت مناسبی ندارند.

وی احیا تالاب‌ها را در عرصه محیط‌زیست مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی و سیاست‌ها در سازمان محیط‌زیست کشور احیا تالاب‌هاست به همین دلیل و با توجه به اهمیت موضوع برای اولین بار در تاریخ کشور قانون احیای تالاب‌ها در اردیبهشت‌ماه در مجلس شورای اسلامی مصوب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

تالاب‌های بروجرد و پلدختر احیا می‌شود

فتحی بیرانوند عنوان کرد: تالاب‌های بروجرد و پلدختر به‌عنوان تالاب‌های اولویت اول در حوزه سیاست‌های تالابی احیا می‌شود که در تالاب گری بلمک پلدختر آمادگی جوامع محلی اعلام‌شده تا بخشی از اراضی که درگذشته تغییر کاربری ایجادشده احیا و درنتیجه بخشی از آن تالاب احیا شود.

وی با شاره به قدمت تالاب بیشه دالان بروجرد افزود: در مورد تالاب بیشه دالان بروجرد بازدیدهای فراوانی انجام شد که در دستور کار قرارگرفته تا با تدوین دستور کاری رویکرد این تالاب مشخص شود و با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های دولتی برای نخستین بار در کشور بحث احیای تالاب‌ها در این سطح انجام شود.

مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان تالاب‌ها را بر اساس قانون بر عهده محیط‌زیست دانست و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی باید کمک کنند تا از روی مطالعات انجام‌گرفته نقشه تالاب تدوین شود و این محدوده در اختیار مدیران شهرستان بروجرد قرار گیرد.

وی یادآور شد: امروز سیاست محیط‌زیست در سطح دنیا استفاده از مشارکت مردم و جوامع محلی و ذینفعان در منطقه است بنابراین منافع مردم در اولویت نخست به‌عنوان یک سیاست کشوری قرار دارد و به مردم اطمینان خاطر داده می‌شود که در اجرای این سیاست‌ها منافع آن‌ها در نظر گرفته شود.

پایان پیام

کد خبر : 57042 ساعت خبر : 6:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57042
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات