بحران‌های طبیعی از منظر کار خبرنگاری

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ماشاالله شمس‌الواعظین نوشت: بحران‌هایی از نوع طبیعی (مثل: زمین‌لرزه، سیلاب، رانش زمین و توفان‌های شکننده) از منظر کار خبرنگاری سه مرحله‌ای است.

مرحله نخست، خبر وقوع بحران و حجم تلفات آن است. مرحله دوم تخلیه ساکنان منطقه بحران و اسکان موقت آنان و مرحله سوم بازسازی مناطق بحران و بازگرداندن ساکنان به مناطق مسکونی‌شان است.

خبرنگار به طور کلی برای این سه مرحله باید برنامه داشته باشد و دوشادوش امدادگران و سازمان‌های مسئول مهار بحران باید حرکت کند.

یک رسانه موفق رسانه‌ای است که خبرنگار میدانی برای بحران‌ها داشته باشد. در دوره کنونی به دلیل پیشرفت‌های حاصله در اطلاع‌رسانی سریع بویژه در زمین لرزه‌ها و نیز پیش‌بینی وقوع توفان و ریزگرد، شاید نیازی به حضور به موقع خبرنگار در صحنه وقوع بحران نباشد، اما برای دو مرحله تخلیه ساکنان و اسکان موقت و مرحله بعدی یعنی بازسازی حضور خبرنگار الزامی است.

خبرنگار فعالیت‌اش را در دو بخش تقسیم می‌کند:

۱- خبر رسانی از چگونگی پیشرفت کار در ماموریت‌های محوله به سازمانهای نجات وامداد.

۲- نوشتن گزارش‌هایی توصیفی از مشاهدات عینی خود از صحنه بحران واستفاده حداکثر از ظرفیت‌های خلاقانه در توصیف سوژه به منظور بسیج افکار عمومی برای کمک‌رسانی (مالی، جنسی، اهدای خون و اعزام نیروی امدادگر در صورت لزوم) مردم به مناطق بحران‌زده با استفاده از ادبیات درام.

در این گزارش‌ها خبرنگار خود را وقف می‌کند تا با نظارت دقیق روی فعالیت سازمان‌های امداد، از درستی و سرعت عمل سازمان‌های مسئول اطمینان حاصل کند.

خبرنگار در کنار این فعالیت لحظه‌ای، ساعتی و روزانه باید از کلیه منابع خبری خود نظیر استاندار، شورای تامین، هلال احمر و آتش نشانی و در صورت بالا بودن حجم بحران و ورود نیروهای مسلح به جریان امداد، از واحدهای نیروی مسلح و فرماندهان این واحدها تلفن و هرگونه وسیله ارتباطی سریع تهیه کند تا به موقع از آنها کسب اطلاع کند.

پایان پیام

 

کد خبر : 57249 ساعت خبر : 1:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57249
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات