رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند

رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند

بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با شعار “رسانه‌های آزاد انسجام اجتماعی پیشرفت ملی” امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات صبح امروز افتتاح شد.

مراسم آغاز به کار نمایشگاه مطبوعات؛ امسال با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد) و سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) همراه بود.

پیش از آغاز مراسم؛ اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) از غرفه‌های مختلف موسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بازدید کرد.

در ادامه؛ وزیر ارشاد اولین سخنران بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بود.

سیدعباس صالحی طی سخنانی با اشاره به اهمیت مطبوعات و رسانه گفت: دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و رسانه گام‌هایی برداشت البته این گام‌ها نه درخور اصحاب رسانه بلکه در حد توان و توشه دولت بود. ما در دولت دوازدهم به دنبال آن هستیم که این گام‌ها را گسترده‌تر ادامه دهیم.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی ۱۵ هزار مجوز صادر شده است که ۵۶ درصد از این مجوزها در دولت یازدهم بوده همین مساله نشان می‌دهد که نگاه و هدف ما توسعه رسانه است و این توسعه نیز به خوبی انجام شده است. امروز تعداد مدیران مسئولِ زن از ۷ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۱۳ درصد رسیده است و تعداد رسانه‌های حرفه‌ای و فعال از ۲۰۰ رسانه به ۲۸۰۰ رسانه رسیده است.

رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های توسعه؛ توجه به گسترش مطبوعات و تعهد دولت برای گشایش فکر و اندیشه است، افزود: دست و توان دولت محدود است اما از همه توان خود برای کمک به اهالی رسانه استفاده می‌کند. در ابتدای دولت یازدهم فقط تعداد ۵ هزار نفر از اهالی رسانه دارای بیمه تامین اجتماعی بودند اما امروز  این آمار به ۱۶ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در حوزه قوانین نیز قانون سازمان نظام رسانه‌ای به هیت دولت آمده و در آخرین جلسه هیات دولت درباره آن بحث شد. همچنین بررسی وضعیت قانون مطبوعات در مراحل نهایی و لایحه تبلیغات بازرگانی نیز در دست تدوین است و همه این کارها با مشارکت جدی اصحاب رسانه اتفاق افتاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ‌امروز در نمایشگاه مطبوعات با حضور هزار رسانه؛ شاهد جشن ملی مطبوعات هستیم و امروز رسانه‌ها به این نمایشگاه آمده‌اند تا با مردم تماس مستقیم برقرار کنند و سخنان مردم را بشنوند.

وی با اشاره به برنامه‌ها و اهداف دولت دوازدهم در حوزه‌ رسانه‌ها، خبرگزاری‌ها و مطبوعات گفت: اولین نکته و هدف ما این است که باید بنیه ملی رسانه‌ها تقویت شود. اگر تا دیروز فقط غذا و سلاح رکن اصلی امنیت بود امروز رسانه نیز به عنوان رکن سوم امنیت در دنیا ثابت شده است و جامعه بی‌رسانه و مهم‌تر از آن جامعه‌ای که رسانه قابل اعتماد نداشته باشد در معرض تهدید است. جامعه‌ای که اخبارش را از بیرون از کشور مطالبه کند و به رسانه‌های داخل کشور اعتماد نکند؛ ناامن است. لذا باید به صورت جدی بنیه ملی رسانه‌ها تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به توجه جدی به گسترش رسانه‌های حرفه‌ای گفت: امروز با رشد تکنولوژی شاهد ظهور رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم. گسترش رسانه غیرحرفه‌ای در گام اول اشکالی ندارد اما نباید آنها باعث تضعیف و خدشه به رسانه‌های حرفه‌ای شوند. امروز متاسفانه رسانه‌های حرفه‌ای در معرض عملکرد و آشوب رسانه‌های خبری غیرحرفه‌ای هستند.

صالحی با تاکید بر اینکه امروز باید همه دست به دست هم بدهیم و رسانه را به عنوان رکن امنیت ملی در نظر بگیریم، گفت: تقویت رسانه‌های خصوصی برای ما در دولت دوازدهم بسیار مهم و در اولویت است. امروز هیئت نظارت بر مطبوعات با همتی بزرگ به هیچ روزنامه و هفته نامه دولتی مجوز نمی‌دهد. همچنین یارانه‌ها به رسانه‌های دولتی پرداخت نمی‌شود و قطع شده است. امروز در نمایشگاه تعرفه غرفه‌های غیردولتی دو برابر غرفه‌های خصوصی است.

صالحی افزود: ما معتقدیم گسترش دولت در حوزه صنعت و تجارت؛ عرصه را به فعالان بخش خصوصی تنگ کرده است و این مساله در بخش رسانه نیز به وجود آمده است. از طرف دیگر با تغییر مدیران دولتی در رسانه‌های دولتی ناامنی در بین اهالی رسانه و فعالان مطبوعاتی بخش دولتی ایجاد می‌شود و آنها در معرض ناامنی شغلی قرار می‌گیرند به همین دلیل به دنبال محدود کردن تعداد رسانه‌های دولتی هستیم.

رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند

وی بر تقویت و ارتقای کیفی رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: تقویت کیفی رسانه‌ها نکته‌ای است که با مشارکت اهالی رسانه و حمایت دولت به وجود می‌آید. ما معتقدیم رسانه باید به سمت تولید حرکت کند نه اینکه به دنبال نقالی خبر و دلالی آن باشد. ما تولید رسانه‌ای می‌خواهیم نه دلالی خبر و اینکه یک رسانه با تولید به حیات خود ادامه دهد. رسانه باید جایگاه اطلاع‌رسانی و نقد باشد نه پرخاشگری و تولید نفرت زیرا رسانه مدنی پرخاش نمی‌کند بلکه نقد می‌کند و این نقد با منطق و انصاف همراه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مقامات‌سالاری در رسانه‌ها گفت: باید به سمت مردم‌داری رسانه‌ای به جای مقامات سالاری حرکت کنیم و رسانه باید زبان مردم باشد باید هویت‌گرایی رسانه‌ به جای اغتشاش رسانه‌ای باشد و باید ادب و فرهنگ ایرانی و اسلامی سابقه و تابلوی رسانه باشد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 56217 ساعت خبر : 4:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56217
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات