زلزله نزدیک است، فلک‌الافلاک را نجات دهید + عکس

زلزله نزدیک است، فلک‌الافلاک را نجات دهید + عکس

قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد حال و روز خوشی ندارد. اگرچه در ظاهر مانند همیشه استوار است ولی با ریزشدن در دیوارها و برج‌های آن، می‌شود فهمید که این اثر تاریخی در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این روزها که موضوع زمین‌لرزه داغ شده است و همه‌جا صحبت از استحکام‌سازی بناهاست، وقت خوبی است که جهت یادآوری چندباره به اداره کل میراث فرهنگی لرستان، گوشه‌ای از مشکلات قلعه فلک‌الافلاک را منتشر کنیم.

 مدیران میراث فرهنگی لرستان منتظر چه هستند؟ باید چه اتفاقی بیفتد که آنها به فکر مرمت فلک‌الافلاک باشند؟ برج‌ها و دیوارهای این اثر تاریخی متعلق به دوره ساسانی پر از شکاف و ترک‌های عمیق و نیمه عمیق شده است. طول برخی از این شکاف‌ها به ۳ متر می‌رسد. نم در جای‌جای این بنا نفوذ کرده است. بند‌کشی‌های انجام شده در دهه‌های گذشته، ریخته است و نیاز به ترمیم اساسی دارند.

سال‌هاست که هیچ مرمتی روی قلعه انجام نشده است. انگار مدیران میراث در خوابند و منتظرند تا فلک‌الافلاک فروبریزد تا پس از آن دست به‌کار شوند.

طرح استحکام‌سازی قلعه فلک‌الافلاک نزدیک به ۲ دهه است نیمه‌کاره رها شده است. این در حالی است که برای آزادسازی حریم شمالی قلعه، ۶۹ میلیارد ریال هزینه شده است و برای آزادسازی حریم جنوبی بودجه‌ای برابر با ۴۰۰ میلیارد ریال تصویب شده است.

اگر فلک‌الافلاک روزی بر اثر یک زلزله کوچک که در وضعیت کنونی بسیار محتمل است، فروبریزد، مدیران ارشد لرستان و مسئولان میراث فرهنگی دیگر چه چیزی را می‌خواهند آزاد کنند؟ هربار هم کسی صدای اعتراضش بلند می‌شود، مدیران میراث فرهنگی با یک تکذیبیه بلندبالا، همه مشکلات را رد و معترض را به سیاه‌نمایی متهم می‌کنند.

 جناب آقای دکتر موسی خادمی استاندار لرستان و آقای غلامرضا سلیمانی مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری لرستان، از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید و یک دهم این بودجه را برای استحکام‌سازی فلک‌الافلاک هزینه کنید. آزادسازی را بگذارید برای مدیرانی تواناتر.

زلزله نزدیک است، فلک‌الافلاک را نجات دهید + عکس

گزارش تصویری گلونی از قلعه فلک‌الافلاک را ببینید:

پایان پیام

گزارش: محمد پورخداداد

عکاس: ولی‌الله میراسماعیلی

کد خبر : 57831 ساعت خبر : 8:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57831
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات