زیاده‌خواهی سایت‌های خبری کرمانشاه در مصادره مراکز گردشگری دلفان

سال‌هاست شاهد زیاده‌خواهی برخی رسانه‌های خبری استان کرمانشاه و گاه همخوانی تعدادی از مسئولین این استان برای مصادره بخشی از اماکن مذهبی و مناطق گردشگری دلفان و حتی مصادره شخصیت‌های بزرگی مانند آیت‌الله شیخ فرج‌الله کاظمی بنام استان کرمانشاه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چندین‌بار این موضوع از سوی برخی رسانه‌های محلی دلفان ازجمله نسیم دلفان و نیز رسانه‌های استانی مانند پایگاه خبری یافته منتشر شد ، اما متأسفانه جدی نگرفتن این موضوع از سوی مدیران شهرستان دلفان و نیز مسئولین ارشد استان و عدم برخورد و تذکر جدی به متخلفین استان هم‌جوار سبب شده همچنان این رویه نامبارک و متعرضانه ادامه داشته باشد.

وضعیت امروز دلفان نتیجه سال‌ها بی‌مبالاتی و سهل‌انگاری مدیرانی می‌باشد که مدتی در این دیار بر کرسی غرورآمیز مدیریت تکیه زدند و تنها چیزی که از آن بهره بردند سکو شدن دلفان برای پرتاب آنها به جایگاه‌های بالاتر و مناصب خوش‌رکاب تر بود و دیگر هیچ

از هجوم همسایه برای اشغال مناصب اداری گرفته تا غارت شهرک صنعتی و خیلی مظلومیت‌های دیگر که بگذریم به موضوع جغرافیای دلفان ، اماکن و شخصیت‌های منطقه می‌رسیم.

چندی پیش تنگ گاوشمارمان درحرکتی عجیب‌وغریب به نام بی‌ریشه معشوره تغییر یافت و فراتر از آن اینکه به بهانه سدی به همین نام این منطقه به عنوان حوزه استحفاظی شهرستان کوهدشت معرفی گردید تا جایی که در رسانه‌ها هرزمانی که از این تنگه و سد احداثی یاد می‌شود در کنارش نام شهر همسایه خودنمایی می‌کند.

از لطف همسایه‌های هم استانی که بگذریم به الطاف استان مجاور می‌رسیم.

استان کرمانشاه چندی است با هجمه‌های رسانه‌ای ادعای برخی از اماکن مذهبی دلفان ازجمله برخی امامزادگان به اولین و منطقه گردشگری آبگرمه (نگین غرب کشور) را در دستور کار قرار داده‌اند.

مطلبی در سایت مرصادنیوز مطالعه کردیم که نشانی مستند بر این هجمه‌های متعرضانه است.

امیدواریم مسئولین ما از خواب ناز بیدار شوند و اجازه چنین زیاده‌خواهی‌هایی را ندهند.

برای اطلاع شما عزیزان متن منتشرشده سایت مرصادنیوز را درج می‌کنیم:

چشمه آب گرم هرسین نیازمند معرفی به گردشگران است

مرصاد نیوز: چشمه آب گرم هرسین یکی از بهترین چشمه‌های آب گرم کشور است که نیازمند معرفی بیشتر به گردشگران است.

به گزارش دیوانگاه، توسن خیال چون نسیم از دشت‌ها و کوه‌ها می‌گذرد، زمان را به عقب برده موسم کوچ به گرمسیر است. رمه‌ها، سیاه‌چادرها و سوارکاران با تیرکمان مای حمایل شده از پیش و پس امنیت قبایل را بر عهده‌دارند.

از دو سوی رود گاماسیاب از دشت حاشیه دیناور و مراتع قرمسین از تپه‌های دلفان و شهر باستانی هرسین این کوچ آغاز شده، رو به سوی جنوب به قشلاق برای داشتن چراگاه‌های سبز و حاشیه‌ای امن از زمستان.

 بعد از قلعه گنج‌بان و گذشت از رود کوچک چنار به میر مینگه می‌رسیدند و این منزلگاه امیر قوم است و تا رسیدن تمام افراد امیر در این مکان منزل می‌کرد.

 آوای مال گنون از نواها و آواهای بومی ساکنان باستانی زاگرس به معنای وقت حرکت ایل، طنین‌انداز دامنه‌های شمالی کوه گله و اسبی کوه می‌شد.

 در عبور از رودخانه گیزه رود پلی از جنس سنگ و ساروج با چهار دهنه خودنمایی می‌کرد و در ۵۰۰ متر آن‌طرف‌تر بوی تند گوگرد و سوختگی از منظره‌ای خبر می‌داد که نشانگر قدرت زیبایی و عظمت طبیعت بود.

 در آستانه تنگه بین دو کوه گله و سفیدکوه در معبد و بستر آغازین سیمره چشمه گرماب چنان الماسی درخشان در دامن پرسخاوت زاگرس می‌درخشید و محلی بود برای  شستن خستگی‌ها و گرفتن شفا و تسکین آلام و پس‌ازآن ادامه کوچ در حاشیه شرقی رود سیمره به‌سوی گرمسیر.

 نام گرماب را زمانی که کودک بودم برای اولین بار شنیدم و زمانی که برای اولین بار درخشش سبز آبی این چشمه را دیدم، زیبایی جادویی و گیرایی نیرو بخش افسون آب گرم را به داوری نشستم.

 بنا به تعریف، هرگاه سطح ایستابی منطقه‌ای محصور، در لایه‌ای غیر قابل نفوذ بالاتر از سطح زمین باشد، هرگونه شکستگی یا شکاف در لایه‌ها موجب خروج آب و پدیده چشمه می‌شود.

 چشمه‌ها از دیرباز با شکل‌گیری تمدن انسانی ارتباطی تنگاتنگ داشته‌اند و آب آن‌ها برای مصارف مختلف شرب، شستشو، کشاورزی و… استفاده‌شده است.پ

 چشمه‌های آب گرم همانند چشمه‌های طبیعی هستند که در تمام طول سال دمای آب آن‌ها از دمای محیط بیشتر هست و در اکثر موارد بوی تند گوگرد و ترشی مزه آب و یا گاهی کدورت آب از نشانه‌های چشمه‌های آب گرم است.

دلیل گرم بودن آب این چشمه‌ها می‌تواند علاوه بر فعالیت‌های آتش‌فشانی اعماق زمین، واکنش‌های هسته‌ای و شیمیایی، درجه گرمای زمین و یا حرکات زلزله باشد.

در مناطق آتش‌فشانی، آلپ در حین عبور از کنار لایه‌های مذاب و یا داغ در حال سرد شدن گرم می‌شود و در مظهر چشمه دمای بالایی خواهد داشت.

هر چه سرعت خروج آب و یا عمق منبع آب زیرزمینی بیشتر باشد آب دمای بالاتری خواهد داشت.

 سرد شدن مواد مذاب درونی زمین(ماگما) ایجاد بخار آب کرده و در اثر فشار، بخار آب ایجاد شده به سمت بالا حرکت و به‌صورت چشمه‌های آب گرم در سطح زمین تظاهر می‌نمایند.

 آب گرم این چشمه‌ها علاوه بر خواص آب‌درمانی ناشی از انرژی حرارتی به علت داشتن مواد معدنی با غلظتی بیش از ۷۰۰ میلی‌گرم در لیتر شامل سولفات، کلسیم، بی‌کربنات منیزیم، سدیم و … در درمان بسیاری از بیماری‌های مفصلی –عضلانی، پوستی و … تأثیر شگرف و معجزه‌آسایی دارند.

 چشمه گرماب هرسین در میان چشمه‌های آب گرم از خصوصیات ویژه و فوق‌العاده‌ای برخوردار است، این چشمه با دمای آب ۴۹-۴۷ درجه سانتی‌گراد یکی از گرم‌ترین آب‌های معدنی دنیاست.

 اواخر حکومت طاغوت و در فاصله زمانی سال‌های ۵۳/۵۰ یک اکیپ آمریکایی به سرپرستی مستر جری و مستر رنکو  برای مطالعه ژئومرفولوژی منطقه جهت احداث سد بر روی قسمت ابتدایی رودخانه سیمره که از تلاقی دو رود گاماسیاب و قره‌سو از طرف غرب ورودهای گزرود و سرشاخه‌های چنار از طرف استان لرستان(شرق) در منطقه مستقر شدند.

این اکیپ دوگمانمه یا غار افقی در دو طرف رودخانه سیمره در دامان کوه‌های گله و سفیدکوه و نیز یک گمانه عمودی در کف رود سیمره حفر کرده و نمونه‌هایی از بافت خاک تا اعماق زیاد را جهت مطالعه در جعبه‌های لاک و مهرشده قرار داده و از منطقه خارج کردند.

 حجم بسیار زیاد این نمونه‌ها باعث شایعات شد. شایعه وجود معادن اورانیوم و بعدها منیزیوم در این مناطق از همان اوان شکل گرفت. ولی در نقشه‌های مربوط به منابع معدنی ایرین هیچ ذکری از موضوع نشده و ظاهراً همان مطالعات احداث سد بیشتر به واقعیت نزدیک است.

 در مورد محل چشمه گرماب زیباترین تعبیر در کتاب فرهنگ فارسی دکتر محمد معین، صفحۀ ۱۶۶۱ به چشم می‌خورد. بدین‌صورت که: “رودخانه‌ای است که سرچشمه آن کوه الوند است. گاماسیاب از دشت اسدآباد و نهاوند در مقابل کنگاور جاری‌شده، دهلاقانی کوه را بریده، تشکیل تنگه‌های باریک متعدد در آن می‌دهد.

پس‌ازآنکه رود دیناور ضمیمه آن می‌شود،از پای کوه بیستون می‌گذرد و قبل از بیستون به جنوب منحرف می‌شود و از دره‌های کوچکی عبور می‌کند. سپس سیاه‌آب یا قره سو-که از مشرق کرمانشاه می‌گذرد و پل تنگی دارد که در جاده همدان به کرمانشاه واقع شده- بدان ملحق می‌شود.

 پس از آن از تنگه‌های گله عبور می‌کند. این تنگه‌ها از حیث مناظر طبیعی زیباترین تنگه‌های ایران به شمار می‌رود. این رود (سیمره) در تاریخ قدیم به نام او کنی ou kni معروف بود”

با توجه به تعبیر زیبای دکتر محمد معین از تنگه بین کوه گله و سفیدکوه به‌عنوان زیباترین تنگه ایران، می‌توان به جرات سهم بالایی از جاذبه و زیبایی آن را مدیون چشمه گرماب الماس زاگرس دانست.

متأسفانه علیرغم موارد فوق و صدها سخن ناگفته دیگر این جاذبه منحصربه‌فرد گردشگری علیرغم وجود پلی باستانی از عهد پیش از اسلام که شاید هنوز شناسایی هم نشده باشد و عرصه‌های بی‌نظیر منابع طبیعی هنوز ناشناخته و مهجور مانده است.

 به همت مسئولین، احداث جاده مناسب، تأمین امنیت، تعیین بهره‌بردار و هماهنگی و تعادل بین سازمان گردشگری و سایر دوایر دولتی می‌تواند این گوهر بی‌بدیل غرب کشور را در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

پایان پیام

منبع: نسیم دلفان

کد خبر : 56652 ساعت خبر : 4:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56652
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات