قاتل پنهان جنگل‌هاى بلوط لرستان

قاتل پنهان جنگل‌هاى بلوط لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، جنگل‌های زاگرس از باارزش‌ترین جنگل‌های ایران است. شرایط زیستی زاگرس به‌لحاظ تنوع، بسیار باارزش و حساس است اما در حوزه جنگل تا حدود زیادی مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

منطقه کوهستانى مابین شهرستان پلدختر تا جنوب خرم‌آباد با وجود رودهای پرآب و خروشان و پوشش جنگلی یکی از ارزشمند‌ترین مناطق کشور در بخش زاگرس محسوب می‌شود. به‌دلیل اهمیت این رویشگاه جنگلی و از آنجایی که هنوز عوامل طبیعى، بلوط‌زارهای این منطقه را تهدید می‌کنند روایت دیگری از قلع‌وقمع کردن درختان بلوط وجود دارد. با وجود اهمیت جنگل‌های منطقه زاگرس، قطع درختان این منطقه در سالهاى اخیر به بهانه اجرای طرح انتقال خط لوله گاز و نفت به مناطق شمال و شمال غرب کشور به شدت آغاز شده است.

متأسفانه اخبار تخریب جنگل‌هاى این منطقه و مناطق جنگلی زاگرس در رسانه‌ها و از سوی سازمان‌های مربوطه و حتی مسئولان دولتی اشاره نشده است.

براساس قوانین کشور برای اجرای طرح انتقال خطوط گاز باید مطالعات ارزیابی اثرات محیط‌زیستی توسط کارفرما که شرکت ملی گاز است، انجام شود و این مطالعات توسط دفتر «ارزیابی اثرات بر محیط‌زیست» سازمان محیط‌زیست که زیرمجموعه معاونت محیط انسانی است و یک نماینده معاونت محیط طبیعی در آن حضور دارد، تصویب شود. درصورت تصویب طرح، باید شرکت پیمانکار با نظارت کارفرما و سازمان محیط‌زیست براساس دستورالعمل‌های مدیریتی کاهش اثرات و طرح‌های مورد توافق، به اجرای طرح اقدام کند.

قاتل پنهان جنگل‌هاى بلوط لرستان

اما جاى چندتا سوال است:
۱- چرا گزارش ارزیابی اثرات محیط‌زیستی این طرح‌ها منتشر نمی‌شود و در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد؟

۲- چرا نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در کمیته ارزیابی حضور ندارند؟

۳- آیا در هنگام اجراى طرح ناظرین محیط زیست، منابع طبیعى و سازمان‌هاى مردم نهاد حضور دارند؟

۴- آیا در مقابل تخریب جنگل‌هاى بلوط،شرکت نفت و گاز برنامه، بودجه و… براى احیاى این جنگل‌ها در نظر دارد؟

۵- چرا شرکت‌هاى مجرى به راحتى تخلف کرده و باعث قطع درختان بومى مى‌شوند؟

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

نویسنده: فرزاد رحیمى‌نژاد

کد خبر : 57104 ساعت خبر : 2:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57104
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات