کدام استان‌ها دزد بیشتری دارند

کدام استان‌ها دزد بیشتری دارند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، زندگی اجتماعی انسان تحت حاکمیت توافق‌های اجتماعی یا هنجارهای اجتماعی است. هنجارهایی که در زندگی اجتماعی آدمی از آنها پیروی می‌کند به زندگی اجتماعی ما خصلتی منظم و قابل پیش بینی می‌بخشند، اما همه‌ی افراد جامعه به یک اندازه با این هنجارها و انتظارات اجتماع همنوایی ندارند و برخی افراد از قواعدی که انتظار می‌رود از آنها تبعیت کنند، منحرف می‌شوند. جرم نوعی هنجارشکنی در فضای قواعد و مقررات رسمی کشور است که در آن افراد با نقض قوانین و مقررات جامعه مبادرت به انجام اعمال مجرمانه مانند: دزدی، قتل، کلاهبرداری و … می‌نمایند. جرم همراه با شکستن قانون، بی‌نظمی و از بین رفتن امنیت و آسایش مردم است که از این نظر، وقوع آن، آثار منفی برای جامعه در پی دارد. به عنوان مثال انجام فعالیت‌های مجرمانه در هر منطقه، کیفیت زندگی در آن منطقه و امنیت عمومی را کاهش داده و مخاطرات انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را افزایش می‌دهد که به این ترتیب سطح رفاه کاهش و هزینه‌های زندگی افزایش می‌یابد. یکی از انواع جرائمی که پیامدهای بسیار ناگواری برای اجتماع به خصوص در زمینه احساس امنیت به همراه دارد، سرقت است.

سرقت از باسابقه‌ترین جرائم بشری است که در جوامع گوناگون بشری به شیوه‌های گوناگون دیده می‌شود. این پدیده در طول زمان دستخوش دگرگونی‌ها و تغییرات زیادی شده، سرقت، اصولاً کنشی است نسبتاً عقلانی و حساب شده که طبق برنامه‌ی معین و با تصمیم‌گیری قبلی در مورد انتخاب قربانی و چگونگی فرآیند انجام کار، صورت می‌گیرد و شامل انواع سرقت مسلحانه و غیرمسلحانه می شود. توجه به معضلات و آسیب های اجتماعی و بررسی روند های آن علاوه بر شناخت و تبین وضع موجود می تواند در برنامه‌ریزی جهت کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و همچنین ارائه راهکار یاری گر باشد بر همین مبنا در این مطلب نگاهی کوتاه بر وضعیت دستگیرشدگان سرقت در سطح کشور داریم.

کدام استان‌ها دزد بیشتری دارند

بررسی نمودار تعداد سارقین دستگیر شده کل کشور طی بازه ی ۱۵ ساله ی اخیر حاکی از افزایش مداوم و مستمر آن در سطح کشور است در واقع تعداد دستگیر شدگان سرقت در کشور ما طی دوری مذکور به حدود ۵ برابر افزایش یافته است و از تعداد ۶۷۴۲۸ نفر در سال ۱۳۸۰ به۳۲۰۳۶۰ نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است. این مسئله می‌تواند از پیامدهای تغییرات اقتصادی و به تبع آن تحولات اجتماعی در کشور باشد. بررسی نقشه تعداد سارقین دستگیرشده سال ۱۳۹۵ کشور به تفکیک استان؛ حاکی از این است که بیشترین تعداد دستگیری مربوط به استان تهران است که با توجه به میزان جمعیت استان تهران و نیز تمرکز اقتصادی و مالی کشور در این استان چندان دور از انتظار نیست در مقابل پایین ترین تعداد دستگیری مربوط به استان کرمان با ۴۱۸ مورد می‌باشد. گفتنی است استانهای خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان نیز به ترتیب پس از استان تهران بالاترین آمار دستگیری سرقت در سطح کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

پایان پیام

منبع: نقش کلیک

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 56269 ساعت خبر : 8:26 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56269
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات