۲۴ نکته برای عکاسی در مناطق زلزله‌زده

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بسیاری از عکاسان خبری ممکن است تجربه حضور در شرایط بحرانی همچون حضور در مناطق زلزله‌زده را نداشته باشند. در این شرایط مرور توصیه‌ها و تجربیات دیگران می‌تواند راهگشا باشد و به حفظ سلامتی و در عین حال انجام بهتر کار کمک کند.

خبرگزاری رویترز در جزوه‌ای تجربیات ۱۵۰ ساله خبرنگاران خود را که خبرنگاری در بحران را تجربه کرده‌اند را جمع‌آوری کرده است. در میان این جزوه، نکاتی وجود دارد که می‌تواند برای عکاسانی که تجربه حضور در مناطق بحرانی ندارند، بسیار مفید باشد تا بتوانند پیش از حضور در منطقه‌ای که بحران بوجود آمده است (مثلا حضور در مناطق زلزله‌زده) حاضر شوند، خود را مجهز کنند. در این مطلب اعدادی از این توصیه‌ها به همراه توصیه‌هایی از عکاسان باتجربه حضور در مناطق بحرانی را با هم مرور می‌کنیم:

۱- فرض را بر نبود امکانات در منطقه بگذارید. منابع انرژی (شامل باتری‌های یدک شارژ شده، پاوربانک و..) را به همراه داشته باشید.

۲- معمولا در مناطق زلزله زده، آنتن دهی خطوط تلفن همراه دچار اختلال می‌شود، پس برای ارسال عکس، روی اینترنت موبایل خود حساب نکنید و به دنبال راه‌های جایگزین باشید.

۳- با توجه به احتمال قطعی اینترنت، روی اپلیکیشن‌های نقشه و مسیریابی تلفن همراه خود حساب نکنید و حتما یک نقشه مناسب از منطقه و در صورت نیاز دیوایس جی.پی.اس تهیه کنید.

۴- عکاسان اگرچه باید اتفاقات را پوشش بدهند اما حق دارند خود را از درگیری دور نگه دارند. یکی از اساتید رویترز می‌گوید «هیچ خبری ارزش کشته شدن ندارد.» و ادامه می‌دهد «همیشه فردا خبرهای خوب پیدا می شود.» نگذارید فرصت گرفتن یک عکس خوب یا پوشش یک سوژه بکر منجر به از دست‌دادن جان شما شود.

۵- یک خبر یا عکس زمانی ارزش دارد که بتوانید آن را منتشر کنید. روزنامه‌نگار مرده نمی‌تواند عکس یا خبر خود را منتشر کند.

۶- سعی کنید بیشترین هماهنگی را با نیروهای امدادی و انتظامی داشته باشید تا هم مانع کار آنها نشوید و هم ممانعتی از سوی آنها برای کار شما پیش نیاید.

۷- همان‌طور که اصول عکاسی را یاد گرفته‌اید، به دنبال اصولی باشید که رعایت آنها می‌تواند جان شما را در مقابل خطرات احتمالی حفظ کند.

۸- یک نفر در رسانه شما باید بداند شما دقیقا در کدام منطقه حضور دارید.

۹- شماره تلفن افرادی را که به دردتان می‌خورد را حتما جایی یادداشت کنید و همراه داشته باشید.

۱۰- شماره تلفن عکاسان دیگر را داشته باشید و درباره خطرات با آنها نیز صحبت کنید.

۱۱- به دبیر یا مسئول خود یا کسی که منتظر بازگشت شماست بگویید اگر پیدایتان نشد چکار باید بکند.

۱۲- برای نجات خودتان از قبل برنامه داشته باشید.

۱۳- درباره لباس، استفاده از کارت خبرنگاری، کیف پول، و هویت خودتان از قبل تصمیم بگیرید.

۱۴- کارت روزنامه‌نگاری بهتر است در جیب‌تان باشد. وقتی کسی پرسید اینجا چکار می‌کنید بگویید خبرنگار هستید و کارت خودتان را نشان دهید.

۱۵- چیزی را به دست قضا و قدر نسپارید. به شانس اعتماد نکنید. فکر نکنید فقط دیگران مجروح یا کشته می‌شوند و چنین اتفاقی برای شما نمی‌افتد.

۱۶ – گروهی کار کنید. یکی از نکاتی که سربازان جان خود را بهتر از دیگران حفظ می‌کنند، این است که گروهی کار می‌کنند. درحالی که روزنامه‌نگاران تنها کار می‌کنند. با همکاران خود در ارتباط باشید ولو آن که رقیب خبری شما باشد.

۱۷- یادتان باشد که اوضاع وقتی خطرناک می‌شود که کنترل از دستتان خارج شود.

۱۸- وقتی قرار است به منطقه بحران زده بروید کفش نو نپوشید. کفشی به پا داشته باشید که چند وقتی است آن را پوشیده‌اید و مطمئن باشید که پای شما را نمی‌زند. کفشی به پا داشته باشید که سبک، ساده، ضد آب ، ترجیحا ضد حرارت و راحت باشد.

۱۹- یک کلاه خوب همیشه به کارتان می‌آید.

۲۰- پولی که به همراه دارید را در چند جیب مختلف بگذارید.

۲۱- اطلاعات پزشکی خودتان را به همراه داشته باشید. مثل گروه خونی. این که دیابت دارید یا نه. اگر آلرژی دارید مشخص کنید. همه این موارد در صورتی که زخمی بشوید یا حادثه ببینید به کار می آید.

۲۲- مقداری شکلات به همراه داشته باشید. شکلات خوب می‌تواند گاهی حال شما را خوب کند.

۲۳- اجازه ندهید کسی جای شما تصمیم بگیرد و شما را به کانون آتش یا بحران بفرستد. ممکن است سردبیر از تحریریه زنگ بزند و بخواهد شما کاری را انجام دهید. شما خودتان که در محیط هستید ببینید می‌توانید انجام بدهید یا نه. خطر را تخمین بزنید و سپس تصمیم بگیرید.

۲۴- بینایی، شنوایی، بویایی خود را بکار بگیرید. بو بکشید. و خوب ببینید. ممکن است در جایی که ایستاده اید مخزن کوچک نفت یا بنزین باشد. ممکن است آهنی در شرف سقوط باشد. سریع محلی را که هستید ترک کنید. ممکن است صدای ناله ای به گوش شما برسد سریع نیروی امداد را خبر کنید.

پایان پیام

منبع: نوریاتو

 

کد خبر : 57357 ساعت خبر : 3:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=57357
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات