گلونی

خشونت علیه زنان در ایران

خشونت علیه زنان در ایران

خشونت علیه زنان در ایران

پایگاه خبری گلونی، محسن فراهانی: در ابتدای جلسه‌ی بیست و چهارم شورای اسلامی پنجم، زنان شورا ربان‌های نارنجی که نماد ممنوعیت خشونت علیه زنان است را بین همه اعضاء توزیع کردند و اعضای شورا این نمادها را بر روی کت خود و یا روسری‌شان نصب کردند.

این اقدام شورای اسلامی شهر تهران واقعاً کار نمادین زیبایی بود و جا داره از این عزیزان تشکر کنیم؛ اما ای کاش این بحث‌ها فقط به یه ربان زدن خلاصه نشه و ما این شور و اشتیاق رو در عمل هم ببینیم. حفظ شأن و کرامت بانوان ایرانی وظیفه‌ی تمامی مسئولان کشوره و همه‌ی ما در این خشونت‌ها سهیم هستیم. پس همه‌ی ما باید دست به دست هم بدیم و این خشونت رو روز به روز از سطح جامعه کاهش بدیم.

اما سوال من اینجاست که نماد ممنوعیت خشونت علیه مردان چیه؟

کنار خیابون منتظر تاکسی وایسادیم، ده متر جلوتر هم یه خانوم شیک منتظر تاکسیه. تاکسی که میاد جلوی پای خانوم ترمز می‌کنه و براش بوق می‌زنه. خانوم می‌گه: سیدخندان؟ راننده با ناراحتی می‌گه: متاسفانه من می‌رم عباس‌آباد، ولی اگر می‌خوایید تا چهارراه قصر برسونم‌تون. خانوم هم می‌گه: نه ممنون. بعد راننده تاکسی میاد بدون اینکه به ما نگاه کنه از کنارمون رد می‌شه و هرچی داد می‌زنیم: عباس‌آباد، عباس‌آباد، چهارراه قصر، چهارراه قصر. انگار نه انگار ما هم آدمیم.

میریم تو مترو، خانوم‌ها میان تو واگن‌های وسطی، بلند می‌شیم جامون رو می‌دیم بهشون. بعد فقط کافیه یه بار اشتباهی سوار واگن بانوان بشیم. با جیغ و داد و کیف و کفش پرت‌مون می‌کنن بیرون. تو مترو، ورود غیر مجاز به واگن بانوان، از ورود غیرمجاز به حریم ریلی بیشتر کشته می‌ده.

خشونت علیه زنان در ایران

برام عجیب بود می‌دیدم وقتی که می‌رفتم بانک، کارمند بانک تا کمر جلوی دخترهای جوون خم می‌شدن. می‌رفتم نونوایی، شاتر تا کمر جلوی دخترهای جوون خم می‌شد. می‌رفتم بقالی، بقال تا کمر جلوی دخترهای جوون خم می‌شد. اول فکرهای بدی در مورد کارمند بانک و نونوا و بقال می‌کردم؛ اما یه روز اتفاقی افتاد که دلیل این تا کمر خم شدن‌ها رو فهمیدم.

یک ساعت تو صف عابربانک بودم و تا نوبتم شد یهو یه دختر خانوم جوون اومد جلوم و شروع کرد با دستگاه کار کردن. بهش اعتراض کردم و گفتم که نوبت من بود. اون هم بدون اینکه کارش رو متوقف کنه گفت: دهنت رو ببند تا ندادم شلاقت بزنن. منم بهم برخورد و گفتم مثلاً می‌خوای چی‌کار کنی؟ یهو دختره برگشت و با جیغ و داد هرچی از دهنش در اومد رو نثار من و خانواده‌م کرد. مردم اون اطراف هم که خیال می‌کردن من مزاحم اون دختر جوون شدم، اومدن و تا می‌خوردم کتکم زدن و یکی‌شون هم زنگ زد پلیس اومد و من رو به جرم ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم بردن شلاق زدن. الآن دختر جوون می‌بینم تا کمر خم می‌شم می‌گم بفرمایید.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل