گلونی

سه مسلخ پرندگان در ایران را بشناسید+فیلم

سه مسلخ پرندگان در ایران را بشناسید

سه مسلخ پرندگان در ایران را بشناسید

سه مسلخ پرندگان در ایران را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری گلونی از خبر فوری، فریدونکنار، سرخرود و ازباران را حالا همه می‌شناسند و یا دست‌کم یک بار نامشان را در رسانه‌ها شنیده‌اند. قبلا از محیط‌بانان و فعالان محیط‌زیست درباره فریدونکنار شنیده بودم. آنها بارها تاکید کرده بودند که قضیه نسل‌کُشی پرندگان در فریدونکنار بسیار پیچیده است و بخشی از مشکل با فرهنگ‌سازی حل نمی‌شود.

سال گذشته با حضور در این مناطق دیدم که با فرهنگ‌سازی مشکل فریدونکنار حل نمی‌شود. دست‌کم بخشی از کار در فریدونکنار باید قهری باشد چون بخشی از شکارچیان غیرمجاز آنجا زبان قانون را نمی‌فهمند و به هیچ صراطی مستقیم نیستند.

من مکرر و از آدم‌های بسیاری از فساد در فریدونکنار درباره مسئله پرندگان مهاجر شنیده‌ام. آن چه مشخص است برخی هستند که چشم‌ را بر روی تخلف می‌بندند. با آنها البته نه یدی می‌شود برخورد کرد نه با فرهنگ‌سازی عاقل می‌شوند. با آنها باید قانونی رفتار کرد اما چون از قضا خودشان مجری قانون هستند کار با قانون هم پیش نمی‌رود.

در آنجا چنگر جفتی ۵۰ هزارتومان مرغابی جفتی ۶۰، غاز جفتی ۱۵۰ و خوتکا جفتی ۴۰ هزارتومان. این است داستان قتل عام پرندگان فریدونکنار. داستانی که هر سال تکرار شده است و تمامی ندارد. به نظرم پایان این داستان همراه با انقراض نسل این پرنده هاست.
شغل اکثر مردم فریدونکنار کشاورزی است. شش ماه دوم سال تقریبا کشاورزی تعطیل است و درآمد اصلیشان همین کار است. با چندنفر از شکارچی‌ها که صحبت کردم می‌گفتند درآمد این کار نباشد زندگی‌مان مختل می‌شود. گفتم از محیط زیست نمی‌ترسید؟ گفت: نه، اصلا محیط‌زیست کاری با ما نداره!

خودم هم دیدم که در مکان‌های بسیاری دام نصب شده بود. در کل آسمان شالیزارهای فریدونکنار تور نصب بود و و آن قدر تور هست که حتی پرندگانی مثل شاهین‌های کمیاب هم در تور گیر می‌کنند می‌میرند.
با یکی از شکارچی‌ها صحبت می‌کردم می‌گفت چند نوع پرنده خیلی کم شده است یک مورد پرنده ابیا که قبلا در تور گیر می‌کرد و لی الان خیلی کم پیدا می‌شود و یک نوع خوتکا هم همینطور و این یعنی زنگ خطر.
محمدعلی الله‌قلی یکی از کسانی است که سال‌هاست دارد در این مناطق فعالیت می‌کند. الله‌قلی را بیشتر به خاطر فعالیتش برای قوه‌های آوازه‌خوان می‌شناسند. او با انواع دام‌های شکار پرنده آشناست و یکی از مطلع‌ترین افراد درباره فریدونکنار است.

با او درباره کشتار پرندگان در فریدونکنار حرف زده‌ایم. رک و راست و شفاف. برای این که بدانید در فریدونکنار،‌سرخرود و ازباران چه می‌گذرد این گفت‌وگو را ببینید.

سه مسلخ پرندگان در ایران

نماشای گلونی را دنبال کنید

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل