گلونی

صالحی: رشد دیپلماسی هنری در عرصه‌های مختلف مایه خوشحالی است

صالحی: رشد دیپلماسی هنری در عرصه‌های مختلف مایه خوشحالی است

صالحی: رشد دیپلماسی هنری در عرصه‌های مختلف مایه خوشحالی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تکریم و معارفه معاونت امور هنری عنوان کرد: رونق صورت گرفته در بخش موسیقی و اجراهای صحنه‌ای و رشد کمی و کیفی نمایش در کنار افزایش فعالیت اقتصادی هنرهای تجسمی جای خوشحالی دارد زیرا این تکاپو و تلاش امروز قابل‌مقایسه با چهار سال گذشته نیست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از هنرآنلاین، مراسم تودیع و معارفه معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان این معاونت با حضور سیدعباس صالحی وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی، علی مرادخانی، سیدمحمد مجتبی حسینی و جمعی از مدیران این وزارتخانه برگزار شد.

مرادخانی: تلاش کردم تا آنچه را رئیس‌جمهور برای حوزه هنر مهم خوانده بودند را به انجام برسانم

در ابتدای این مراسم علی مرادخانی شرایط کنونی هنر در کشور را متفاوت از چهارسال گذشته خواند و گفت: طی این مدت بسیار تلاش کردم تا آنچه را که رئیس‌جمهور محترم برای حوزه هنر مهم خوانده بودند را به انجام برسانم.

او ادامه داد: امروز ما در حوزه موسیقی، نمایش و تجسمی شاهد رشد بسیار خوبی هستیم ضمن اینکه در قسمت آموزش نیز توانسته‌ایم شرایط را به‌روز رسانی کنیم.

مرادخانی افزود: در سایر حوزه‌های وابسته به معاونت هنری نظیر مد و لباس نیز اقدامات شایسته متعددی انجام شده اما از نظر من آنچه که در حوزه زیرساخت‌ها به صورت جدی رخ داده، برای آینده هنر این مرز و بوم قابل توجه است.

او با اشاره به ساخت موزه تئاتر که در مراحل پایانی قرار دارد و تصریح کرد: امروز بخش مهمی از کارهای موزه تئاتر انجام شده و امیدواریم به زودی توسط معاونت هنری جدید افتتاح شود.

مرادخانی حضور سیدمحمد مجتبی حسینی در سمت معاونت امور هنری را مایه خرسندی خواند و گفت: امیدوارم روند همدلی و یکرنگی که در دل معاونت هنری برای پیشبرد کار وجود دارد، ادامه داشته باشد تا شاهد مداومت اتفاقات خوب هنری در کشور باشیم.

صالحی: رشد دیپلماسی هنری در عرصه‌های مختلف مایه خوشحالی است

در ادامه این نشست سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح تکریم و تقدیر از اقدامات انجام شده توسط علی مرادخانی را به او اعطاء کرد و حکم سیدمحمد مجتبی حسینی بعنوان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به او ارائه شد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط علی مرادخانی، اظهار کرد: همان‌طور که همه می‌دانید کار در وزارت ارشاد بسیار سخت و پیچیده است اما یقیناً معاونت هنری در پیشانی این بخش قرار دارد لذا از جهات مختلف می‌توان آن را بخش سنگین و سختی خواند.

صالحی تنوع و گستردگی حوزه معاونت هنری را از جمله دلایل سنگینی بار مسئولیت در این بخش دانست و بیان کرد: تکثر و دامنه وسیع حوزه‌های فعالیتی معاونت هنری قابل مقایسه با هیچ‌یک از شاخه‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، زیرا این حوزه به تناسب تکثر موضوعی عائله‌مندی و افراد ذینفع بیشتری را نیز شامل می‌شود. یقیناً هر چه دایره کنشگران یک مجموعه افزایش می‌یابد، سطح انتظارات و مسائل آن بخش نیز عمیق‌تر می‌شود. لذا می‌توان گفت که معاونت هنری به واسطه بخش‌های متنوع و برگزاری رویدادهای متعدد هنری نظیر جشنواره‌ها و به واسطه تکثر موضوعی در سطح استانی، ملی و بین‌المللی جایگاه بسیار حساس و مهمی به شمار می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه توجه به مراکز خاص هنری را از جمله وظایف جدی معاونت هنری خواند و گفت: بخش مهمی از جامعه ارتباط عاطفی و نوستالژیک با مراکزی چون موزه هنرهای معاصر، تئاتر شهر و… دارند لذا لازم است که معاونت این بخش‌ها را به صورت جدی در مرکز توجه قرار دهد. ضمن اینکه از نظر من این تکثر دیدگاه‌ها و سلایق عام و خاص که در دل معاونت هنری وجود دارد، باید به نحوی مدیریت شود که رضایت، ‌بخش مهمی از جامعه را به دنبال داشته باشد.

صالحی مدیریت معاونت هنری را بواسطه زیرمجموعه‌های متعدد آن بسیار دشوار دانست و گفت: باید در این حوزه حرکت‌ها را از دید عدالت و انصاف دنبال کرد چرا که تنوع در زیرمجموعه‌های این بخش بسیار است لذا باید با حداقل حاشیه و تنش فعال بود البته من معتقدم که در دولت یازدهم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در عرصه هنر بوده‌ایم که بخش مهمی از آن ناظر به نگاه و رویکرد دولت است زیرا این رویکرد بر فضای امن‌تر برای هنرمندان تأکید ویژه‌ای دارد.

صالحی: رشد دیپلماسی هنری در عرصه‌های مختلف مایه خوشحالی است

او تأکید کرد: توجه به کرامت انسانی و حقوقی اهالی هنر از جمله شعارهای دولت یازدهم است لذا بخش مهمی از رویکرد مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر همین مبنا تعریف شده است البته فعالیت‌های شایسته چهارساله اخیر معاونت هنری نیز جای تقدیر و تشکر ویژه دارد؛ چراکه در این دوران اقتصاد هنر رونق نسبتاً خوبی را تجربه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونق اقتصاد هنر را در ارتباط مستقیم با رشد هنر و مردمی کردن دولت خواند و گفت: به‌طور حتم رویکرد مردمی کردن دولت با حوزه اقتصاد پیوند عمیقی دارد لذا دیدن رونق صورت گرفته در بخش موسیقی و اجراهای صحنه‌ای و رشد کمی و کیفی نمایش در کنار افزایش فعالیت اقتصادی هنرهای تجسمی جای خوشحالی دارد زیرا این تکاپو و تلاش امروز قابل‌مقایسه با چهار سال گذشته نیست.

صالحی در ادامه رشد فعالیت‌های بین‌المللی هنری را مایه خرسندی دانست و تصریح کرد: رشد دیپلماسی هنری و بین‌المللی کردن رویدادهای این بخش در عرصه‌های مختلف هنری مایه خوشحالی است، چرا که امروز ایران با فرهنگ و هنر خود در سطح دنیا شناخته می‌شود لذا امیدوارم که از این استعداد خوب غافل نشویم تا بتوانیم دروازه‌ها را به سمت جهان توسط فضای فرهنگ و هنر باز کنیم.

او ادامه داد: بین‌المللی شدن هنر اتفاق مبارکی است که می‌تواند در ابعاد مختلفی نظیر سیاست، اقتصاد و فرهنگ ایران تأثیرگذار باشد و دولت و جامعه با ثبات‌تری را ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر مدیریت ساختار محور اظهار کرد: نباید درگیر مدیریت شخصی در بخش‌های مختلف باشیم چراکه در این نوع برخوردها مدیر حرف اول و آخر را می‌زند لذا امیدوارم که شاهد مدیریت ساختار محور باشیم زیرا در این روند همه ارکان بر اساس ساختار مشخصی تعیین می‌شوند و تصمیم‌گیری‌ها از انحصار فردی خارج می‌شود.

صالحی: رشد دیپلماسی هنری در عرصه‌های مختلف مایه خوشحالی است

صالحی بر رعایت توأمان حقوق هنرمندان و قانون تأکید کرد و افزود: ما به حفظ توأمان حقوق هنرمندان و قانون نیاز داریم چرا که هنرمندان در وهله نخست، وزارت ارشاد را پناهگاه خود می‌دانند اما از سوی دیگر نیز ما باید حافظ قانون باشیم زیرا قانون می‌تواند خط روشن تفاهم و گفت‌وگو را برای اجتماع ایجاد کند.

او تصریح کرد: امروز در تمام دنیا صیانت از هنر بومی بعنوان یک رویکرد جدی در دست انجام است لذا اینکه بتوانیم از ظرفیت‌های هنر بومی خود بهره‌مند شویم از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سوی دیگر باید توجه به اساتید هنر و خلاقیت‌های جدید و نوظهور را نیز در این عرصه به صورت هم‌زمان مد نظر قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: نباید توجه بیش از اندازه به پیشکسوتان سبب فراموشی نسل خلاقه امروزی شود و از سوی دیگر نباید محوریت قرار دادن خلاقیت باعث بی‌توجهی به اساتید فن و هنر شود؛ لذا باید ارتباط عاطفی و منزلتی با هنرمندان را همواره سرلوحه کار خود قرار دهیم.

مجتبی حسینی: امیدوارم بتوانم رویدادهای شیرینی که در زندگی‌ام تجربه کردم را برای نسل آینده ایجاد کنم

سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در دوره علی مرادخانی در این مراسم گفت: طی این مدتی که حکم حضور من در معاونت هنری امضاء شده، بارها عمر خود را مرور کرده‌ام و به خاطراتی رسیده‌ام که مربوط به دوران گذشته من است. دوران ده‌سالگی که در شیراز با شور و اشتیاق به دیدن نمایشگاه خطاطی اساتید هنر می‌رفتم و با دیدن آثار افرادی چون محمد احصایی دلم فرو می‌ریخت. هنوز به دورانی فکر می‌کنم که به تماشای تئاتر جناب محمود پاک‌نیت می‌رفتم و از آوای ساز استاد پایور لذت می‌بردم. در واقع این ذوق و علاقه به هنر از دیروز در من ادامه یافته لذا خوشحالم که امروز از این دالان گذشته‌ام چرا که همواره سعی کرده‌ام که بیاموزم.

صالحی: رشد دیپلماسی هنری در عرصه‌های مختلف مایه خوشحالی است

او ادامه داد: این پایایی و پویایی هنر ایران و استمرار آن، این عرصه را چنان خوش‌آواز کرده که به عمر کوتاه من یا تاریخ چند صدساله گذشته محدود نمی‌شود و هزاران سال تاریخ این فرهنگ را اعتلا بخشیده است. چقدر خوب است که توانستیم با زبان هنر با یکدیگر و با جهان گفت‌وگو کنیم و این زبان تفاهم را فراموش نکردیم.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: روز آمدن زمان مناسبی برای سخن گفتن نیست زیرا سرشار از خیال و آرزوست. امیدوارم که بتوانم خاطرات و رویدادهای شیرینی نظیر آنچه خودم در روزگاران زندگی‌ام تجربه کرده‌ام برای نسل آینده ایجاد کنم.

بر اساس این گزارش، در این مراسم مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی، حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی، سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های نیاوران، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر، سیدعباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر ایران و مدیران بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل