گلونی

نشست هم‌اندیشی نقش و نقش‌بند

هم‌اندیشی «نقش و نقش‌بند» که به بررسی آثار و احوال غیاث‌الدین علی نقش‌بند یزدی اختصاص دارد، روز دوشنبه ۱۳ آذر در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، هم‌اندیشی «نقش و نقش‌بند» که فراخوان آن در تابستان ۱۳۹۶ منتشر شد، با ارائه مقالات و سخنرانی در خصوص این طراح و بافنده چیره دست ایرانی در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

غیاث‌الدین علی نقش‌بند یزدی، یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین استادان هنر نساجی در عصر صفوی است. وی افزون بر آنکه شاعری خوش قریحه بود، نقاش و نقش‌بندی توانا و بافنده‌ای چیره‌دست و صاحب سبک نیز به شمار می‌رفت که نه تنها باعث اعتلای هنر پارچه‌بافی ایران شد؛ بلکه در بلند آوازه ساختن منسوجات ایرانی در دنیا سهمی مهم داشت. چنان‌که در منابع تاریخی ذکر شده آثار ارزندۀ وی به عنوان پیشکش و خدمت به بزرگان مملکت و پادشاهان دیگر کشورها اهدا و یا توسط سفرای خارجی خریداری می‌شد. آثاری که امروزه زینت بخش بسیاری از موزه‌های دنیاست. خواجه غیاث‌الدین که مسئولیت ادارۀ کارگاه‌های بافندگی سلطنتی عصر شاه عباس را بر عهده داشت، خانواده‌ای هنرمند پرورش داد که سالیان طولانی خدمتگزار جامعۀ ایرانی بودند. شهر یزد در آن دوره با وجود خواجه غیاث‌الدین نقش‌بند و فرزندان و نوادگان هنرمند او، مرکز مهم نساجی ایران شد و با حضور آنها هنر نساجی اعتلا یافت و رونق و شهرت منسوجات ایرانی عالم‌گیر شد.

این هم‌اندیشی روز دوشنبه، ۱۳ آذرماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۴ در فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۲، برگزار می‌شود.

پایان پیام

 

 

خروج از نسخه موبایل