گلونی

وزارت ارشاد حلقه اتصال بین مستندسازان با پایگاه‌های پژوهشی می‌شود

سید عباس صالحی گفت: مرکز گسترش مستند و تجربی و کلیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد اتصال بین نهادها، سازمان ها و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که می‌توانند به کمک مستندسازان بیایند، موثرتر از گذشته عمل خواهد کرد.‌

به گزارش پایگاه خبری گلونی، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بخش پژوهش و تحقیق فیلم‌های مستند اکثراً زمان‌بر و هزینه‌بر است و مستندسازان نیاز به حمایت بیشتری دارند، چه تمهیداتی برای این منظور از جانب وزارتخانه اندیشیده شده است،  گفت: از مواردی که می‌تواند سینمای مستند ما را کیفی تر کند، پشتوانه‌های پژوهشی است. همان طور که شما اشاره کردید فیلمسازان ما صرفاً به پژوهش‌های میدانی و مشاهدات خودشان اکتفا می‌کنند و به پژوهش‌های کتابخانه‌ای و عمیقی که می‌تواند به فضای علمی فیلم کمک کند، احیاناً ممکن است توجه کمتر و جامعی نشود.

وی با تاکید بر نقش نهادهای مرتبط با موضوع فیلمساز در قوی‌تر شدن زمینه‌های علمی فیلم مستند، توضیح داد: برای این منظور نیازمند این هستیم که پشتوانه سینمای مستند برای مستندساز قوی‌تر شود؛ از یک سو ارتباط با نهادهایی که آن کار می‌تواند به کمک آنها بیاید، اهمیت می‌یابد یعنی اگر فیلمی در حوزه محیط زیست ساخته می‌شود باید پشتوانه‌های پژوهشی در نهادهای محیط زیستی به کمک فیلمساز بیایند. همین طور در حوزه صنعت، اقالیم ایران، گردشگری و نهادهایی که به نحوی با آن موضوع مرتبط هستند یا دانشگاه‌هایی که با موضوع مرتبطند، می‌توانند پشتوانه علمی و پژوهشی مستندساز را قوی تر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: یکی از کارهای مهمی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند انجام دهد و مرکز گسترش مستند و تجربی نیز به این موضوع بیش از پیش به آن توجه خواهد داشت، این است که پل‌های ارتباطی بین مستندسازان با پایگاه‌های پژوهشی باشند تا در حوزه علمی و پژوهشی به مستندساز کمک کنند تا مستندساز تنها به پژوهش‌های شخصی میدانی خود اکتفا نکند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که حلقه و نقش اتصالی مرکز گسترش مستند و تجربی وزارتخانه بیش از گذشته تقویت پیدا کند.

سید عباس صالحی در ادامه این مطلب به خبرنگارشبستان گفت: در این مسیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از تفاهم‌نامه‌هایی که با نهادهای مختلف منعقد می‌کند را می‌تواند به این بخش اختصاص دهد به ویژه اینکه مستند طبعاً یک اثر ترکیبی سینمایی پژوهشی است که می‌تواند به عنوان تاریخ آن موضوع در آینده مورد استناد قرار بگیرد و هم برای زمان حال از نظر توصیف و راهنمایی نشان دادن، موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: بنابراین مرکز گسترش مستند و تجربی و کلیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایجاد اتصال بین نهادها، سازمان ها و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی که می‌توانند به کمک مستندسازان بیایند، موثرتر از گذشته عمل خواهد کرد.‌

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل