گلونی

کاش میراث لرستان از این فرصت ملی استفاده می‌کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پس از به راه افتادن پویشی در جهت حمایت از قلعه باستانی فلک‌الافلاک به‌وسیله پایگاه خبری دغدغه‌مند «گلونی»، و انتشار گسترده آن در فضای رسانه‌ای کشور، اکنون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان لرستان جوابیه‌ای صادر کرده است. متاسفانه از این بیانیه چیز خاصی برداشت نمی‌شود جز فرار رو به جلوی مدیریتی.

در این جوابیه دو بار از جمله‌ای چون «ارسال آن برای شبکه‌های معاند» استفاده شده است. مدیریت اداره کل میراث فرهنگی باید بداند که این جمله یک تهمت آشکار به یک رسانه مجوزدار است که در طول فعالیت خود همواره موازین قانونی و خط قرمزهای رسمی را رعایت کرده است و حتما می‌دانند که حق پیگری چنین تهمتی در مراجع قضایی برای گلونی محفوظ است.

باز هم در این جوابیه آمده است که این پایگاه خبری سابقه چندین نوبت جوسازی را دارد و در جایی به صراحت خلاف واقعی بزرگ می‌گوید و سعی می‌‌کند صدای نگرانی و ضرورت رسیدگی به یک بنای ارزشمند میراث فرهنگی و سرمایه ملی را با اتهام بر هم زدن آرامش مردم و تضعیف مسئولان خاموش کند.

اداره میراث فرهنگی لرستان باید دقیقا مشخص کند از کدام خبر، گزارش یا فعالیت دغدغه‌مندان میراث فرهنگی ملی آرامش مردم به هم خورده است یا مسئولان نظام تضعیف شده‌اند؟ اتفاقا همانطور که گفته شد، این جملات شتابزده، نمونه بارز فرار به جلوی مدیریتی برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌هاست.

مسئولان اداره میراث حتما به یاد دارند که چگونه حضوری و غیرحضوری از فعالیت‌های فرهنگی این پایگاه خبری مستقل و دغدغه‌مند فرهنگ و دارایی‌های بومی و ملی، تعریف و تمجید می‌کردند. حالا چطور و چرا پس از این انتقاد که واقعیت آن بر کسی پوشیده نیست، چنین برآشفتند و دست به برچسب‌زنی‌ می‌زنند؟

جالب اینجاست که در همین جوابیه آمده است که برای مرمت نیاز مالی وجود دارد و قلعه فلک‌الافلاک به مرمت نیاز دارد. کاش به‌جای شتابزدگی در جوابیه دادن، از این فرصتی که برای مطرح شدن وضعیت فلک‌الافلاک به‌وجود آمده است، کمال استفاده را می‌کردید و حالا که شرایط چانه‌زنی را «مردم» با انتشار گسترده آن در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند، بودجه‌ای برای مرمت قلعه از مدیران بالادستی طلب می‌کردید.

مسئولان میراث لرستان در این بیانیه سعی در منحرف کردن پویش گلونی و بحث به سوی آزادسازی قلعه و حضور نهادهای نظامی در حریم قلعه می‌کنند و از تملک مغازه‌ها می‌گویند اما مشکل قلعه اصلا این مباحث نیست و اتفاقا این مسائل حل شده است. مشکل خود بناست که در طول سالیان گذشته، صدمه دیده است و اتفاقا بخش مهم صدمات آن به مدیریت فعلی میراث هم مربوط نمی‌شود و یک روند چند ساله را می‌شود در آن دنبال کرد.

مسئولان چرا به جای تهدید، تهمت و پرونده‌سازی برای این پایگاه خبری و به جای گفتن این جمله: «در این خصوص به مردم استان اطمینان می‌دهیم؛ چنین خبری کذب محض است و هیچ خطری قلعه را تهدید نمی‌کند و این اثر ارزشمند همچنان استوار و محکم ایستاده و خواهد ماند.»؛ صراحتا درباره خطر زلزله صحبت نمی‌کنند و به مردم نمی‌گویند در صورت زلزله بزرگ‌تر از چهار ریشتر در خرم‌آباد، این اثر ارزشمند همچنان استوار و محکم ایستاده و خواهد ماند یا خیر.

اداره کل میراث فرهنگی لرستان به جای این پرونده‌سازی‌ها خیلی روشن، گزارشی از کلیه اقداماتی که در مدت حضورشان بر مسند این اداره کل، در جهت تغییر در وضعیت نابه‌سامان فلک‌الافلاک انجام داده‌اند، منتشر کنند؛ که شایسته‌ترین و مفیدترین کار است. تکذیبیه دردی از هزاران درد آثار تاریخی لرستان که همگی حال ناخوشی دارند، درمان نمی‌کند. مردم بزرگ‌ترین قاضی هستند.

پایگاه خبری گلونی بنا بر رسالت خود و طبق قانون مطبوعات در روزهای آتی مردم ایران را در جریان مشکلات اصلی قلعه در پشت‌بام، در کف و توسعه ترک‌ها و چرایی نم و رطوبت قرار خواهد داد و با عکس های اختصاصی و خبرهای کارشناسی ثابت خواهد کرد که خطری بزرگ قلعه فلک‌الافلاک را تهدید می‌کند و دو بار تهدید کردن یک رسانه رسمی و متعهد، به اقدام از طریق مراجع محترم قضایی خللی در کار ایجاد نخواهد کرد.

اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند که این جوابیه همچنان که بیانیه میراث فرهنگی لرستان به طور کامل در گلونی منتشر شد برای روشن شدن افکار عمومی در سایت و کانال تلگرامی اداره میراث لرستان منتشر شود. همچنین از دیگر رسانه‌ها همین انتظار وجود دارد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل