آیین‌های شب یلدا در لرستان + عکس

آیین‌های شب یلدا در لرستان + عکس

روزهای آخر فصل هزار چهره و رنگارنگ پاییزی در گذر از زندگی سپری شده و یک‌بار دیگر صدای گام‌های زمستان آرام آرام به گوش می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آغاز فصل سرما و زمستانی سپیدپوش در شب یلدا نمادی از همدلی قوم ایرانی در جای‌جای کشور نشان می‌دهد.

مردم استان لرستان نیز هر سال طولانی‌ترین شب سال “شب یلدا” را با آداب و رسوم ویژه‌ای سپری می‌کنند.

آداب و رسوم طولانی‌ترین شب سال در آغاز فصل زمستان همواره از گذشته ‌های دور در جای جای ایران زمین مرسوم بوده و آیین‌های ویژه آن نیز توسط مردم هر شهر و دیاری به شکل‌های مختلف برگزار می‌شود.

شب یلدا در لرستان یا شب چله که مردم این خطه در گویش لری خود به آن ” اول قاره ” می‌گویند به همراه آداب و رسوم ویژه‌ای اجرا می‌شود که از گذشته‌های دور نسل به نسل انتقال یافته است.

مردم استان لرستان نیز همچون دیگر هموطنان ایرانی همواره آیین‌های شب یلدا در لرستان را ارج نهاده وازچند روز گذشته خود را برای برگزاری آیین‌های ویژه آن مهیا می‌کنند.

تهیه گندم، کنجد و شاهدانه که به اصطلاح عامیانه به آن “گَنِم شایینه” می‌گویند، نخود، کشمش، پسته، بادام، گردو و انواع شیرینی‌های محلی از جمله تنقلاتی است که مردم این دیار در شب یلدا از آنها استفاده می‌کنند. غذای مخصوص مردم لرستان در شب یلدا بوقلمون، گوسفند، سبزی پلو ماهی و قورمه‌سبزی است. بنا به سنت دیرینه، اغلب خانواده‌های لرستانی شب یلدا را در کنار بزرگان طایفه به ویژه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود سپری می‌کنند.

خواندن دیوان حافظ و تفال به آن، شاهنامه فردوسی و داستان‌سرایی از دیگر آدابی است که در شب یلدا زینت‌بخش محافل گرم مردم این دیار بوده و از محبوبیت ویژه‌ای نیز نزد مردم برخوردار است. یکی از سنت‌های دیرینه مردم این دیار در شب یلدا رفتن به پشت بام منازل و طلب کردن تنقلات شب یلدا در لرستان است.

 آیین‌های شب یلدا در لرستان

در شب یلدا و آیین‌های شب یلدای لرستان بسیاری‌ از پشت بام منازل این شهر مملو از جوانان و نوجوانانی است که با شور و شوق فراوان عبارت “امشو اول قاره” (امشب شب یلدا است) را در شهر طنین‌انداز کرده و حال و هوای خاص شب یلدا را دو چندان می‌کنند.

در شب یلدا در لرستان نوجوانان و جوانان با تاریک شدن هوا به پشت بام منازل همسایه رفته و شالی را به حیاط منزل آویزان می‌کنند و با سردادن شعار جمعی “امشو اول قاره، خیر د حونت بواره، نون و پنیره و شیره، کیخا حونت نمیره” از صاحبخانه می‌خواهند تنقلات شب یلدا را در شال آنها بریزد. یکی دیگر از رسوم دیرینه مردم این دیار در شب اول قاره سنت قاشق‌زنی است. دراین آیین نیز افراد با پوشاندن سر و صورت خود به درب منازل رفته و با به صدا در آوردن قاشق صاحب خانه را از حضور خود آگاه می‌کنند. در این هنگام صاحب خانه نیز به میمنت این شب مقداری از تنقلات و شیرینی خانگی را در ظرف آنان می‌ریزد.

آیین‌های شب یلدا در لرستان + عکس

گزارش تصویری ولی‌اله میراسماعیلی از بازار روز خرم‌آباد و پیشواز شهروندان از شب چله را ببینید:

پایان پیام

کد خبر : 63336 ساعت خبر : 4:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63336
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات