ارتباط بین رشته‌ای می‌تواند آثار سوء خشکسالی را کاهش دهد

ارتباط بین رشته‌ای می‌تواند آثار سوء خشکسالی را کاهش دهد

سمنان – عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: امروز برای مقابله با پدیده‌ای مانند خشک‌سالی باید به مطالعات ‏بین‌رشته‌ای اهمیت دهیم چراکه خشک‌سالی تنها یک عامل ندارد‎.‎

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدرضا بلالی صبح سه‌شنبه در همایش روز جهانی خاک به میزبانی سمنان ضمن بیان اینکه خشک‌سالی پدیده‌ای است که کشور ما از دیرباز تاکنون با آن درگیر بوده و تنها نحوه مدیریت و برخورد با آن تفاوت کرده است، تأکید داشت: نحوه مدیریت درگذشته به‌گونه‌ای بوده که کم‌وبیش توانسته‌ایم با معضل خشک‌سالی چندین سال گذشته مقابله کنیم اما متأسفانه از یک برهه زمانی دچار جزئی‌نگری شده‌ایم که این آفتی برای کارگروهی بود.

ارتباط بین رشته‌ای می‌تواند آثار سوء خشکسالی را کاهش دهد

وی افزود: جزئی‌نگری یعنی هر رشته‌ای به فراخور داشته‌هایش به‌طور مجزا بر روی مقوله خشک‌سالی شروع به کار کرد و این فرصت مطالعات بین گروهی و دست جمعی را از ما گرفت لیکن نتیجه این مطالعات زحمات زیاد همراه با پیوند نخوردن نتایج با یکدیگر بود که عملاً کاری را از پیش نبرد.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب گفت: برای مواجهه با خشک‌سالی نیاز به کارهای بین‌رشته‌ای داریم به‌گونه‌ای که افراد با تخصص‌های گوناگون کنار هم بیایند، طراحی را برای مقابله با این پدیده شوم صورت دهند و درنهایت مدیریت‌های کاربردی در کشور رخ دهد.

بلالی بیان کرد: اگر امروز به بهانه‌های مختلف مانند روز جهانی خاک و یا آب همایش‌هایی برگزار می‌شود به این دلیل است که ما بگوییم ارتباط بین رشته‌های مختلف امروز نیاز است چراکه در هر رشته‌ای یک پاسخی وجود دارد و این پاسخ‌ها در کنار هم نقشه راه کشور برای مقابله با خشک‌سالی را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بسته‌های مدیریتی باید کنار هم آیند و از حالت تک‌محوری خارج شویم، افزود: در پیشینه کشورمان، راهکارهایی بوده‌اند که می‌توانستند خشک‌سالی را کاهش دهند که همراهی آن‌ها با فنّاوری جدید می‌تواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات خاک و آب مهم‌ترین تهدیدهای خاک را فرسایش و آلودگی دانست و گفت: متأسفانه از زمانی که به‌سوی صنعتی شدن حرکت کردیم خواسته یا ناخواسته به‌سوی آلایندگی خاک و آب و منابع نیز حرکت کردیم و این‌ها مهم‌ترین چالش‌های ما در زمینهٔ آب‌وخاک هستند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 59408 ساعت خبر : 1:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59408
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات