بدعت احمدی‌نژاد قانون می‌شود!

بدعت احمدی‌نژاد قانون می‌شود!

شاید مهم‌ترین نکته در بودجه سال آینده تعریف هزینه‌های خارج از عرف برای صندوق توسعه ملی است؛ صندوقی که در دولت اول اصلاحات با خون دل رئیس‌جمهور وقت ایجاد شد تا سرمایه‌ای برای نسل‌های آینده ایران گردآوری کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، روزنامه شرق نوشت: «بودجه سال ٩٧ به مجلس رسید. روز یکشنبه رئیس‌جمهور روحانی، در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا طبق روال معمول، دولتش در مهلت قانونی، لایحه بودجه سال ٩٧ را برای بررسی و تصویب در اختیار مجلس قرار دهد. بررسی جامع و کامل بودجه سال ٩٧ نیازمند زمان بیشتری است و در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت اما شاید مهم‌ترین نکته در بودجه سال آینده تعریف هزینه‌های خارج از عرف برای صندوق توسعه ملی است؛ صندوقی که در دولت اول اصلاحات با خون دل رئیس‌جمهور وقت ایجاد شد تا سرمایه‌ای برای نسل‌های آینده ایران گردآوری کند.

خاتمی یک‌ بار در مجلس از سرخ‌ نگه‌ داشتن صورت دولت با سیلی در هنگامه نبود ارز برای پرداخت بدهی‌ها سخن گفته بود. صندوق ذخیره‌ای که با سختی فراوان ایجاد شده بود، به گفته احمد توکلی در دوران احمدی‌نژاد جارو شده تحویل دولت جدید داده شد. آن زمان بود که دیگر اهمیت صندوق ذخیره ارزی که بعدها صندوق توسعه ملی نام گرفت، برای همگان روشن شده بود و دست‌ بردن به آن برای هزینه‌های جاری خط قرمز افکار عمومی تلقی می‌شد.

اکنون در بودجه سال ٩٧ گویی قرار است بدعت احمدی‌نژاد به قانون تبدیل شود و از پرداخت به صداوسیما تا پرداخت پاداش بازنشسته‌های آموزش‌وپرورش از جیب صندوق توسعه ملی انجام شود؛ اقدامی که یقینا با واکنش منفی کارشناسان روبه‌رو خواهد شد. بودجه کلی سال ٩٧ از لحاظ منابع و مصارف با رشدی سه‌‌درصدی نسبت‌به سال ٩۶، روی رقم هزار و ١٩۴ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

بدعت احمدی‌نژاد قانون می‌شود!

منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت، از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در سال آینده بیش از ٣۶٨ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشدی شش‌درصدی را در مقایسه با سال جاری دارد. درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها نیز در سال آینده، ۵۶,٨ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشدی ٩درصدی را نسبت به سال جاری تجربه خواهد کرد.

بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها در سال ٩٧ بالغ بر ٨١٣ هزار میلیارد تومان است که یک درصد بیشتر از بودجه سال ٩۶ خواهد بود. همچنین سال آینده در همین حساب و کتاب اولیه ٨٠ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد. این در حالی است که تجربه نشان داده که به‌ دلیل بیش برآوردی‌های درآمدها هر سال میزان کسری‌ها بیشتر از ارقام برآورد شده است.»

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 60385 ساعت خبر : 2:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=60385
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات