برنامه‌های چهاردهمین سراسری فناوری رسانه تشریح شد

برنامه‌های چهاردهمین سراسری فناوری رسانه تشریح شد

معاون توسعه و فناوری سازمان صدا و سیما ضمن تشریح برنامه‌های چهاردهمین اجلاس سراسری  فناوری رسانه  از «اچ دی» شدن شبکه‌های  ۱ ،۲ و ۳ سیما در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست مهندس علی دادی معاون توسعه و فناوری صداو سیما به منظور تشریح برنامه‌های چهاردهمین سراسری فناوری رسانه عصر امروز ۱۹ آذرماه در مرکز همایش‌های صداو سیما برگزار شد.

معاون توسعه و فناوری صدا و سیما در این نشست خبری با بیان اینکه صداو سیما توجه ویژه‌ای به بخش زیرساخت توسعه و فناوری دارد مطرح کرد: با توجه به تغییراتی که در فضای فناوری مواجه هستیم نیاز مبرمی برای صداو سیما در این زمینه وجود دارد که نه تنها از این مهم عقب نماند بلکه باید از آن هم بهره‌برداری کند. هوشمندسازی حاصل خلاقیت و تفکر و فناوری انسان‌های ارزشمندی است که باید رخ بنماید .اگر ابزار این خلاقیت‌ها نباشد خود به خود این اتفاق صورت نمی‌گیرد.

علی دادی از رونمایی چهار محصول توسعه فناوری در چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه با حضور علی عسگری رییس سازمان صداو سیما خبر داد و در عین حال درباره جزئیات این طرح‌ها گفت: یکی از مشکلات فضای نوآوری کشور همین مسئله نوآوری است. متاسفانه در زمینه نوآوری بیشترین رتبه‌ای که داریم حدود ۷۵ است که سال گذشته این رتبه را دریافت کردیم.ما ایده و خلاقیتمان را باید بتوانیم به عنوان محصول داخلی به خارج کشور صادر کنیم اما ایده‌هایمان را به شکل مقالات ارائه می‌کنیم که شرکت‌های خارجی این ایده‌ها را تبدیل به محصولات می‌کنند و به خودمان می‌دهند.

او در همین زمینه از ارائه ۲۵۹ طرح  نوآورانه در چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه خبر داد و گفت:‌این تعداد طرح نسبت به اجلاس سیزدهم افزایش داشته است که چهار محصول از این طرح‌ها توسط رییس سازمان صداو سیما رونمایی خواهد شد. امیدواریم بتوانیم انسجام داخلی در حوزه فنی و زیرساختی سازمان ایجاد کنیم تا از پراکندگی در بیاید .آن چیزی که در فضای فناوری می‌بینیم موبیلیتی و حرکت در فضای رسانه‌ای توسط تک تک افراد است که در حال شکل‌گیری است. این تغییر روند فناوری در قالب مجازی هم حال شکل‌گیری است. صدا و سیما هم تلاش می‌کند از شکل فناوری سنتی به شکل فناوری نوین دربیاید و چهاردهمین اجلاس هم بر همین مبنا تعریف شده است .

برنامه‌های چهاردهمین سراسری فناوری رسانه تشریح شد

وی در ادامه با بیان اینکه هوشمندسازی زمینه و مقدمه‌ای است که خلاقیت‌های جدیدی می‌تواند در آن شکل بگیرد مطرح کرد: بر اساس این خلاقیت‌ها، در آینده شاهد رسانه‌های جدید خواهیم بود.به عنوان مثال در طول هشت سال پیام رسان رسانه‌ای نداشتیم .

وی با اشاره به برنامه‌های اجلاس در چهاردهمین دوره و با اعتقاد بر این که این اجلاس متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود درباره جزئیات آن توضیح داد:‌در اجلاس چهاردهم تلاش شده است که سطح بین‌الملل نزدیک‌تر باشیم . کمتر رسانه‌ای  در دنیا وجود دارد که نشست‌هایی را در سطح علمی  مدیریت کند. در اجلاس چهاردهم در این راستا از «ای بی یو» که سازمان صداو سیما عضو فعال آن است دعوت به عمل آمده است .

علی دادی همچنین از برگزاری نشست‌های تخصصی،ارائه مقالات،برگزاری کمسییون‌های تخصصی و برگزاری نمایشگاه فناوری رسانه و همچنین ارائه  نوآوری خبر داد و در توضیحاتی گفت: در نشست‌های تخصصی بیست و هفت پنل تعریف شده که در آن تولید محتوای در فضای مجازی، زنجیره اتوماسیون صدا و تصویر، روندهای فناوری در آینده برودکت، فناوری پایش رادیو، آینده پژوهی فناوری، تازه‌های اتوماسیون‌های ایرانی و … در آنها مطرح خواهد شد.

وی در عین حال توضیح داد: در چهاردهمین اجلاس ۴۰ سخنران داخلی و ۱۵ سخنران خارجی خواهیم داشت. همچنین ۱۰ مقلاله به صورت برتر توسط دانش پژوهان دانشگاهی ارائه خواهد شد. هفت کمسیون تخصصی نیز در زمینه فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی برگزار خواهد شد.

 علی دادی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه فناوری رسانه که هر دوره برگزار می‌شود توضیحاتی ارائه کرد و گفت:‌یکی از جذاب‌ترین بخش‌های اجلاس، برگزاری نمایشگاه فناوری است که در دوره چهاردهم اجلاس ۷۰ شرکت داخلی و ۱۳ شرکت خارجی حضور خواهند داشت و نوآوری‌های خود را ارائه خواهند داد. صنعت برودکت  پیچیده‌ترین صنعت دنیاست  و با برپایی این نمایشگاه می‌توانیم در این زمینه مدیریت علمی و فناوری خودمان را ارتقاء داده و به آن کمک کنیم.

وی از حضور هشت مهمان خارجی از کشورهایی از جمله ترکیه،‌هند، افغانستان، اندونزی، ترکمستان و …  در اجلاس چهاردهم فناوری رسانه خبر داد.

برنامه‌های چهاردهمین سراسری فناوری رسانه تشریح شد

علی دادی در پاسخ به این که در زمینه فناوری رسانه تا چه میزان از خبره‌های نوآوری در کشور در توسعه و فناوری سازمان صداوسیما استفاده خواهد شد و با آنها همکاری می‌شود، توضیح داد:‌ما تشنه ارائه طرح‌های نوآورانه هستیم . البته کارهایی انجام داده‌ایم و در روز اجلاس مشاهده خواهید کرد که طرح‌هایی حمایت شده است واگر حمایت سازمان صداو سیما از این طرح‌ها نبود ما الان پوشش حدود ۹۱ درصدی دیجیتال برای بیست شبکه تلویزیونی تا به این لحظه نداشتیم.

علی‌دادی سپس با اشاره به تحریم‌ها و قطع همکاری شرکت‌های فناوری با صداو سیما یادآور شد: پس از اعمال تحریم‌ها،به سادگی شرکت‌های خارجی ما را تحریم کردند و همین تحریم‌ها باعث شده با حمایت سازمان صدا سیما تلویزیون دیجیتالی در کشور راه‌اندازی شود. رویه حمایتی ما از شرکت‌های داخلی به این گونه است که طرحی که ارائه می‌شود بررسی و بعد از بررسی توسط کارشناسان تعمیق پیدا می‌کند. اگر تصمیم به اجرای طرحی گرفته شود با ارائه دهنده طرح یک پروژه پایلوت قرارداد می‌بندیم که به عقیده من محصولات در این شرایط به نتیجه می‌رسند و تولید ۴۰ محصول نمونه این شیوه است.

معاون توسعه و فناوری رسانه در این نشست از پوشش ۹۱ درصدی دیجیتال  در کشور خبر داد و در توضییحاتی درباره این که این درصد چگونه محاسبه شده است نکاتی را مطرح کرد و گفت:در برنامه پنج ساله سازمان صداو سیما پوشش ۹۹ درصدی دیجیتال در کل کشور در دستور کار است .

او درباره بخش‌هایی از کشور که قابلیت پوشش دیجیتالی ندارند گفت:‌اکثر این مناطق  جزیره‌ای و کوهستانی هستند و نیاز به ایستگاه‌های رسانه‌ای بیشتری دارند که ما هنوز در این زمینه محدودیت داریم . اینکه به یک باره ۵۰۰۰ ایستگاه فرستنده خریداری، تولید، نصب و بهره‌برداری شده  و نگهداری شوند. اما به طور کلی در دستور کار داریم و از جمله برنامه‌های رییس سازمان صدا سیما این است که پوشش دیجیتالی را به ۹۹ درصد برسانیم.

علی دادی همچنین درباره ایجاد شبکه‌های تعاملی که در سال گذشته پیشنهاد آن مطرح شد نیز توضیح داد:‌از نظر فناوری، ایجاد شبکه‌های تعاملی یک فناوری داخلی است حتی در حال حاضر  در داخل امکان ایجاد او تی تی وجود دارد. در حال حاضر هفت اپراتور ارائه خدمات صوتی و تصویری فراگیر می‌دهند و همه این‌ها از سیستم‌های او تی تی داخلی حمایت می‌کنند.

برنامه‌های چهاردهمین سراسری فناوری رسانه تشریح شد

او در بخش دیگری از این نشست با اعتقاد بر اینکه حاکمیت ، صنعت و دانشگاه سه ضلع مهم در توسعه فناوری رسانه محسوب می‌شود یادآور شد هر وقت هر سه حوزه نقش خود را خوب ایفا کردند و در یک راستا حرکت کردند  در توسعه فناوری موفق خواهند  بود. در همین اجلاس چهاردهم از دانشگاه‌های مختلف حضور دعوت شده است. معتقدیم اگر ارتباط  ارتباط دانشگاه با  مجموعه صنعت و حاکمیت بیشتر باشد پیشرفت دائمی خواهد بود. متاسفانه در کشور ما هر ارگانی کار خود را می‌کند.

**  ***

 مهندسی فهیمی دبیر چهاردهمین اجلاس فناوری رسانه نیز در این نشست در سخنانی درباره جزئیات این اجلاس  توضیح داد:‌تا کنون حدود ۳۴۰۰ نفر برای حضور در کنفراسن این اجلاس اعلام آمادگی کردند. همچنین از وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و سازمان‌های مرتبط با این اجلاس  دعوت شده است.

او همچنین از ارزیابی عملکرد همکاران رسانه در حوزه رسانه فناوری رسانه در صدا و سیما خبر داد و گفت:‌در کنار اجلاسی که برگزار می‌شود عملکرد همکاران ما در حوزه فناوری رسانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که در اجلاس چهاردهم این اتفاق صورت خواهد گرفت.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 60120 ساعت خبر : 6:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=60120
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات