شایسته‌سالاری اصل است نه لرستان‌سالاری

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: استفاده از مدیر بومی و غیر بومی همیشه مورد بحث بوده است. لرستانی‌ها هم همواره موافق بومی‌گزینی در مدیریت کلان بوده‌اند و درصد بالایی از مشکلات و محرومیت‌های این استان را به غریبه‌بودن برخی مدیران نسبت می‌دهند.

اکنون نیز با رفتن مهندس بازوند و آمدن دکتر خادمی از استان همسایه به لرستان، دوباره این بحث بالا گرفته است.

به‌ویژه استاندار لرستان با مستقر شدن خود تغییر مدیران و معاونان را در دستور کار خود قرار داده و در چند انتخاب اخیرش مدیران هم‌استانی خود را به‌جای مدیران لرستانی برگزیده است.

در این چند روز رسانه‌های محلی هم به منتقدان پیوسته‌اند و مطالبی در رد این انتخاب‌ها منتشر می‌کنند.

گرایش به مدیر بومی یا حسی ناسیونالیستی است یا ریشه در تفکری دارد که مدیر بومی را چون مشکلات استان را لمس کرده‌اند، مناسب‌تر می‌دانند. اما طرفداران این گرایش از هر نوع که هستند، باید جوابگوی این سوال باشند که مدیران بومی چه گلی بر سر لرستان زده‌اند که مدیران غیر بومی نزده‌اند؟ همین‌جا مشخصم کنم که این نوشته نه قصد تخریب مدیران بومی را دارد و نه تایید مدیران غیر بومی. در دوره‌های مختلف با رویکردهای سیاسی و اجتماعی متفاوت مدیران بومی و غیر بومی در لرستان روی کار آمده‌اند ولی همچنان مشکلات لرستان پابرجا هستند و حتی می‌توان گفت روند صعودی داشته‌اند.

استاندار کنونی لرستان بر صندلی یک استاندار بومی نشسته است که همه مدیرانش هم از نیروهای بومی همین استان بودند. ولی آیا کارنامه این مدیران قابل قبول است؟ آیا در زمینه صنعت، کشاورزی، میراث فرهنگی و دیگر بخش‌ها که مدیران این ادارات کل همگی لرستانی بودند پیشرفت دیده می‌شود؟ آیا آمار بیکاری لرستان (البته اگر از آمارسازی‌ها بگذریم) کمتر شده است یا روزبه‌روز به آن افزوده شده است؟ مگر همین رسانه‌ها و هم‌استانی‌ها از طایفه‌گرایی و پارتی‌بازی مدیران بومی فریادشان به آسمان نرفته است؟ هر روز لیستی از استخدام‌های فامیلی و انتصاب‌های غیرکارشناسی همین مدیران بومی منتشر می‌شود.

تقریبا همه موافق هستند که دهمرده که از شرق کشور به لرستان آمده بود (هرچند در همین دوره هم تغییر اساسی و تحول بنیادینی رخ نداد) نسبت به دیگر استانداران قبل و بعد خود کارآمدتر بود.

در انتخاب مدیران فقط باید شایسته‌سالاری و تخصص مورد نظر باشد نه محل تولد. مهم تغییر در نگرش مدیریت سطح نخست کشور نسبت به لرستان است. نگرشی که باعث شده است، تعیین مدیریت کلان لرستان، محلی برای امتحان، کارآموزی و استراحت باشد، حال چه بومی و چه غیر بومی.

پایان پیام

کد خبر : 61235 ساعت خبر : 9:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=61235
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات