مروری بر زندگی و آثار فدریکو فلینی در «مستند ۴»

شبکه چهار سیما روز سه شنبه (۲۸ آذر ماه) مستند «فلینی، من دروغگوی بزرگ هستم» را به روی آنتن می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از روابط عمومی شبکه چهار، این مستند روز سه‌شنبه ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. کارگردانی آن را دامیان پتیگرو بر عهده داشته و در آن به زندگی و آثار فدریکو فلینی کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی و یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین فیلمسازان قرن بیستم می‌پردازد.

در این مستند مخاطبان شاهد صحبت‌های فلینی از دوران کودکی و سرکشی‌هایش و نقطه‌نظرهای ادبی و هنری‌اش در ارتباط با ساخت هر پلان و روابط انسانی او خواهند بود.

همچنین معرفی فیلم‌های نام‌برده و گفت‌وگو با دوستان و بازیگران آثارش از دیگر بخش‌های این مستند تلویزیونی است.

«فدریکو فلینی» در ۲۰ ژانویه ۱۹۲۰ در ریمینی ایتالیا متولد شد. وی از بزرگ‌ترین و مستعدترین فیلم‌سازان نئورئالیست جهان بود که با فیلم‌های «جاده»، «هشت‌ونیم»، «زندگی شیرین» و «آمارکورد» به اوج شهرت جهانی رسید.

اولین فعالیت سینمایی فلینی به‌ عنوان یک کمدی‌نویس در فیلم «رویای یک دزد دریایی» اثر ماریو ماتوله تجربه شد پس از آن «روبرتو روسلینی»، کارگردان بزرگ ایتالیایی به سراغ وی رفت و فیلم‌نامه‌ اثر معروف او «رم، شهر بی‌دفاع» را به وی سپرد که برای آن تا آستانه‌ کسب جایزه‌ اسکار ۱۹۴۷ نیز پیش رفت. فلینی یک‌بار دیگر برای فیلم «پاییزا» روسلینی نامزد جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه شد.

چهار فیلم «جاده»، «هشت‌ونیم»، «زندگی شیرین» و «آمارکورد» معروف‌ترین فیلم‌های فدریکو فلینی هستند که برای وی جایزه اسکار و یا نخل طلا را به ارمغان آورده‌اند. غیر از این چهار فیلم «شب‌های کابیریا» هم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است.

مخاطبان شبکه چهار برای آشنایی با این کارگردان شهیر ایتالیایی می‌توانند به تماشای «مستند ۴» این هفته بنشینند.

پایان پیام

کد خبر : 62828 ساعت خبر : 2:44 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=62828
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات