پرنده‌نگری عامل توسعه صنعت گردشگری

با پرنده‌نگری می‌توان از مزایای اقتصادی پرندگان در ایجاد اشتغال، ارزآوری و توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی بهره برد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، سیاوش شمسی‌پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص روز پرنده‌نگری گفت: نامگذاری اولین پنج شنبه آذرماه بعنوان روز ملی پرنده‌نگری در تقویم محیط زیستی کشور توسط فعالان اکوتوریسم و محیط‍زیست نشان دهنده اهمیت، حساسیت و ارزش پرندگان و البته ظرفیت پرنده‌نگری است که باید آن را به فال نیک گرفت و در توسعه آن کوشید.

شمسی‌پور در ادامه افزود: دنیای پرندگان به حدی زیباست که امروزه میلیون‌ها نفر در نقاط مختلف جهان بدون داشتن امکانات پیشرفته و به سبب پشتکار و علاقه فراوان به مطالعه رفتار و زندگی این موجودات می‌پردازند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پرندگان از جنبه‌های مختلفی مورد مطالعه پژوهشگران و پرنده‌شناسان قرارگرفته و اطلاعات زیادی از آن‌ها به‌دست‌آمده است ودر کشورهای مختلف پایگاه‌های پرنده‌شناسی متعددی با امکانات و ابزار مدرن جهت پایش و مدیریت این گروه از جانوران به وجود آمده است و در کشورهای پیشرفته علاقه‌مندان به پرنده‌نگری فراوان هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در خصوص ارتباط پرنده‌نگری و اثرگذاری آن بر درآمد مردم منطقه گفت: پرنده‌نگری یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شاخه‌های اکوتوریسیم در دنیاست و سهم درآمدی کلانی در صنعت بزرگ گردشگری دارد و امیدواریم در ایران که یکی از کشورهای منحصر به فرد دنیا در زمینه اکوتوریسم محسوب می‌شود و مامنی برای پرندگان مختلف از نقاط مختلف جهان است، ظرفیت این شاخه از گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

سیاوش شمسی‌پور همچنین اظهار کرد: در هر فصل از سال انواعی از پرندگان را در منطقه‌ای از کشورمان می‌توان دید، واین امر ظرفیت بی‌نظیری است که کمتر کشورهایی در جهان از آن برخودار هستند و شاید تنها در ایران وجود داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: جنبه‌های مثبت حضور پرندگان در ایران در آن حد است که با ظرفیت‌سازی می‌توان نه‌تنها امکان بقا را برای برخی گونه‌های در معرض خطر انقراض افزایش داد بلکه حتی از مزایای اقتصادی پرندگان در ایجاد اشتغال، ارزآوری و توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی بهره برد.

وی در ادامه گفت: با اینکه پرنده‌نگری تفریحی علمی و ارزان است و نیاز به تجهیزات گران‌قیمت ندارد و با یک دوربین دوچشمی ساده قابل انجام است اما توسعه آن در کشور به صورت حرفه‌ای نیازمند زیرساخت‌هایی نظیر آژانس‌های تخصصی، تور لیدرهای متخصص پرنده‌شناس، آموزش‌های پرنده‌نگری و معرفی مکان‌های خاص پرنده‌نگری با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه در مناطق تحت مدیریت و تالاب‌های بین‌المللی می‌باشد.

شمسی‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در پایان گفت: هر چند پرنده‌نگری کار ساده‌ای است اما در کنار این سادگی باید مراتب حفاظتی را نیز رعایت کرد. پرندگان ازجمله گروه‌های جانوری حساس به تغییرات زیستگاهی هستند. این گروه از جانوران سریعاً به تغییرات محیط پاسخ نشان داده و جابجا می‌شوند.

بنابر این گردشگرانی که با هدف پرنده‌نگری وارد زیستگاه‌های گونه‌های پرندگان می‌شوند لازم است پیش از هر اقدامی با توجه به منابع اطلاعاتی موجود، اطلاعات کلی در مورد زیستگاه‌ها، عادت‌های رفتاری، مهاجرت و ارزش‌های هر گونه کسب نمایند. همراه شدن با یک راهنمای پرنده‌شناس خوب جهت ارائه اطلاعات تخصصی در مورد اهمیت گونه‌ها می‌تواند سفری دل‌چسب را برای دیدن زیبایی‌های این جانوران به ارمغان آورد.

پایان پیام

 

کد خبر : 58924 ساعت خبر : 10:59 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=58924
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات