گران‌شدن کتاب نه به سود ناشر است نه خریدار

گران‌شدن کتاب نه به سود ناشر است نه خریدار

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعلام افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ در بازار به خاطر متوقف شدن ثبت سفارش واردات این کالا، نسبت به افزایش قیمت کتاب ابراز نگرانی کرد.

با این خبر باید به زودی منتظر گران‌تر شدن قیمت کتاب باشیم. آن‌قدر از گرانی گفته‌ایم و نوشته‌ایم که هرکداممان به اندازه یک کتاب از گرانی می‌دانیم. معضلی که این روزها گریبان مردم جامعه را گرفته و بسیاری از مسائل روزمره را تحت تاثیر خود قرار داده است. از گران شدن نان و ماست و شیر بگیرید تا گران شدن کاغذ و کتاب. کسی هم توجه چندانی به آن ندارد. جز این‌که معمولا از راه حل‌های تقلبی استفاده شود. ارایه اجناس و محصولات خوراکی با کیفیت بسیار پایین و قیمت ارزان، کالاهای چینی بی‌کیفیت ارزان و… اما در مورد کتاب که دیگر نمی‌شود کتاب چینی وارد کرد. نتیجه‌اش می‌شود چاپ‌های زیرزمینی کتاب.

گران‌شدن کتاب نه به سود ناشر است نه خریدار

نمونه‌هایی که در خیابان انقلاب و روی بساط دستفروشان فراوان است. عجیب نبود که در اولین روز طرح کتابگردی جای مردم در کتاب‌فروشی‌ها خالی بود و از قضا دستفروشان کتاب، فروش خوبی داشتند. گران شدن کتاب نه تنها سودی به حال ناشران ندارد بلکه به دلیل کاهش تقاضا بازار آن‌ها را هم دچار رکود می‌کند. در چند سال اخیر در شهر کتاب‌ها تنوع کالاهایی که عرضه می‌شود بالا رفته. کمتر فروشگاهی است که تنها مختص کتاب باشد. این‌ها همه برای جبران کاهش تقاضای کتاب است. خیلی طبیعی است وقتی جمع کثیری از مردم حتی قشر متوسط جامعه از پس هزینه‌های مربوط به خورد و خوراک و رفع نیازهای روزانه برنمی‌آید به سراغ کتاب هم نروند.

الان خرید یک کتاب معمولی با تعداد صفحات متوسط حداقل ۲۰ هزار تومان است. طوری‌که خرید کتاب هم تنها برای قشر مرفه جامعه امکان‌پذیر شده.

ما هم می‌دانیم اثر گران شدن کاغذ بر روی کتاب خیلی طبیعی است. اما باید با تدابیری اثرات این گران شدن را تا جای ممکن کم کرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 58352 ساعت خبر : 0:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=58352
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات