یوزهایی که خوراک سگ‌ها می‌شوند

یوزهایی که خوراک سگ‌ها می‌شوند

به گفته فتح‌الله امیری کارگردان «در گرداب انقراض»، این اثر نشان‌دهنده خطراتی است که یوزهای ایرانی را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فتح‌الله امیری کارگردان مستند «در گرداب انقراض» که به بخش مسابقه ملی یازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» راه‌یافته است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: این مستند درباره وضعیت یوز ایرانی است و هر اتفاقی که از سال ۹۳ تاکنون برای این حیوان رخ‌داده در این مستند گنجانده‌شده است البته ما «در گرداب انقراض» را با این محور ساختیم تا بدانیم چند یوز در ایران باقی‌مانده و مسائل و مشکلات آن‌ها چه چیزی است.

وی افزود: این فیلم در تمام زیستگاه‌های یوز مانند استان خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، تهران و شمال کرمان تصویربرداری شده است البته برای اینکه اعتبار فیلم بالا برود با دست‌اندرکاران حفاظت از یوز ایرانی هم مصاحبه کرده‌ایم برای مثال با چند مدیر سابق پروژه یوز، مدیر حال حاضر پروژه یوز، رئیس انجمن یوز ایرانی و کارشناسانی که در حال حاضر با مسئله یوز درگیر هستند، صحبت کرده‌ایم به همین ترتیب هر جمله و انتقادی که درباره این مسئله وجود دارد از زبان آن‌ها گفته می‌شود که این امر نشانگر این است که چقدر مسئله واقعی است.

امیری بیان کرد: من از سال ۸۳ تاکنون به‌صورت تخصصی روی حیات‌وحش ایران کار می‌کنم و همیشه آرزو داشتم درباره یوز مستندی بسازم چون یوز پرچم‌دار حیات‌وحش ایران و نادرترین گربه‌سان دنیا است که در آسیا منقرض‌شده و تنها در ایران باقی‌مانده است به همین دلیل خیلی‌ها به آن یوز ایرانی می‌گویند که تعداد آن‌هم بسیار کم است. اصلاً نام «در گرداب انقراض» به این دلیل انتخاب شد که ازنظر علمی اگر جمعیت گونه‌ای به زیر ۵۰ عدد برسد، می‌گویند در گرداب گرفتارشده است به همین دلیل نام فیلم را هم «در گرداب انقراض» گذاشتیم چون شرایط یوز ایرانی بسیار بد است. هدف ما هم از تولید این فیلم این بود که تلنگری به وضعیت فعلی یوز ایرانی بزنیم.

این مستندساز با اشاره به بحث‌هایی که در فضای مجازی برای حمایت از یوز ایرانی مطرح می‌شود، اظهار کرد: واقعیت این است که کارهایی مانند تشکیل کمپین در فضای مجازی یا نقش بستن تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی و … اقدامات سطحی هستند از همین رو «در گرداب انقراض» مقداری مسائل مربوط به یوزها را عمیق‌تر بررسی کرده است. من بحث‌هایی را که در فضای مجازی شکل می‌گیرد، دیده و متوجه شده‌ام که بسیاری از آن‌ها سطحی و احساسی هستند البته دراین‌بین هیچ فیلم کارآمدی در این حوزه نیز وجود ندارد که وضعیت یوز ایرانی را شرح دهد به همین ترتیب فکر می‌کنم جای یک اثر مستند درباره یوزها خالی بود.

یوزهایی که خوراک سگ‌ها می‌شوند

وی با اشاره به خطرات ساخت این مستند عنوان کرد: یوزپلنگ خطری برای انسان ندارد و اصولاً از آدم‌ها فرار می‌کند برای مثال حتی ۲ سگ گله هم می‌توانند یک یوزپلنگ را بکشند. اتفاقاً مشکلی که دراین‌باره وجود دارد، نداشتن شناخت درباره یوزپلنگ‌ها است از همین رو در این فیلم اطلاعات این‌چنینی به مخاطبان داده می‌شود البته ما سعی کردیم حجم اطلاعات به‌گونه‌ای باشد که به جذابیت «در گرداب انقراض» صدمه نزند.

امیری در پایان با اشاره به توجه جشنواره «سینماحقیقت» به حیات‌وحش در این دوره گفت: حیات‌وحش  یکی از ژانرهای مهم در سینمای مستند است به‌طوری‌که خیلی‌ها سینمای مستند را برابر با حیات‌وحش می‌دانند. سال گذشته کم‌توجهی زیادی نسبت به این ژانر در جشنواره «سینماحقیقت» شد به‌طوری‌که اعتراض مستندسازان را برانگیخت ولی امسال به این حوزه توجه جدی شده و حتی دست‌اندرکاران این جشنواره فیلم‌های جشنواره‌های معتبر دنیا را هم آورده و در نظر دارند به نمایش بگذارند که این موضوع اتفاق خوبی است و به کسانی که به‌صورت تخصصی درباره حیات‌وحش کار می‌کنند، انگیزه می‌دهد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 59157 ساعت خبر : 1:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59157
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات