۱۹ میلیون بدمسکن را چه کنیم

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: طبق گفته مدیرگروه مدیریت ساخت و حمل و نقل دانشگاه علوم و تحقیقات ما ۱۹ میلیون بدمسکن در کشور داریم، بدمسکن‌ها بعضا بااخذ پروانه ساختمانی و بدون داشتن سازنده حرفه‌ای و متخصص وعدم نظارت سازمان نظام مهندسی، ساخت و سازها را انجام می‌دهند. در برخی شهرهای بالای ۷۰ هزار نفر، ساختمان‌ها پروانه ساخت ندارند، کمتر از یک درصد از ساختمان‌ها در کل کشور شناسنامه فنی و ملکی دارند و قانون بیمه” تضمین کیفیت ساختمان‌ها” اجرا نمی شود.

خب به نظرتان با چنین کارنامه درخشانی فجایعی مثل رودبار و منجیل، بم و حالا کرمانشاه باید دور از انتظار باشد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کشور ما نه از طرف دولت و نه از طرف ملت بعضا رعایت نمی‌شود، ایمنی است. نه ما به این نتیجه رسیده‌ایم که رعایت اصول ایمنی حافظ جان خودمان است نه دولت در این زمینه سختگیری می‌کند. چه بسیارند ساختمان‌هایی که به واسطه رابطه‌هایی که در دستگاه‌ها وجود داشته زیر سبیلی پروانه گرفته‌اند و مثلا قرر است سرپناهی باشند برای مردم.
باور کنید آن دوستی که کارهای مجوز ساختمان‌تان را ردیف می‌کند تا کمتر هزینه کنید، دوست که نیست بلکه دشمن شماست. باید یاد بگیریم صرف‌نظر از قوانین و مقررات ضریب ایمنی را برای خودمان بالا ببریم. برای حفظ جان خودمان.

در کشور ایران که همیشه احتمال وقوع زلزله وجود دارد بایستی روی مسائل امنیتی ساختمان‌ها دقت بیشتری به خرج داد. حتی می‌شود برای ساختمان‌های روستاها و حاشیه شهر که معمولا به دلیل مشکلات مالی ایمن‌سازی نمی‌شوند، بودجه‌ای را به شکل وام در نظر گرفت صرفا جهت بالا بردن کیفیت مصالح و رعایت اصول. البته این فقط مشکل روستاها نیست. در شهرهای بزرگ هم جهت پایین‌ آورد قیمت ساختمان‌ها اغلب از بدترین مصالح استفاده شده و با پایین‌ترین کیفیت ساخته می‌شوند.

حساب کنید چقدر زمان می‌برد و چقدر باید هزینه شود تا برای مردم کرمانشاه سرپناهی تهیه شود. البته به این زودی‌ها هم خبری از این کارها نیست. خب اگر این وقت و هزینه از همان ابتدا باشد بهتر نیست؟

حتما که نباید حادثه رخ بدهد و عده‌ای بمیرند تا مشکل حل شود. هم مسئله مشخص است و هم راه حل آن. در این مدت پس از زلزله کرمانشاه در منطقه غرب کشور شاهد زلزله‌های دیگری نیز بوده‌ایم. این‌ها نشان می‌دهد کشور ما مستعد است و باید درست مثل یک مشکل سیاسی، اقتصادی و با هر موضوع دیگری که در کشور مطرح است به این ایمن‌سازی هم توجه ویژه شود.

پایان پیام

 

 

کد خبر : 58145 ساعت خبر : 4:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=58145
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات