گلونی

آثار تغییر اقلیم بر روند احیای دریاچه ارومیه

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: تغییر اقلیم، تدبیر مدیریتی و مشکلات اقتصادی از عوامل تاثیرگذار در روند اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه تاثیرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد: تغییر اقلیم، تدبیر مدیریتی و مشکلات اقتصادی از عوامل تاثیرگذار در روند اجرای برنامه های احیای دریاچه ارومیه تاثیرگذار است.

تقی کهوریان در جلسه بررسی روند اجرای پروژه های مصوب دستگاههای اجرایی استان که با حضور مدیر تلفیق و برنامه ریزی ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه برگزار شد گفت: در بررسی های انجام گرفته از آخرین وضعیت پروژه ها و عوامل اثرگذار در آن ۳ عامل تغییرات اقلیمی و تدابیر مدیریتی به همراه مشکلات اقتصادی در تامین منابع اعتباری عنوان شده است که باید با حسن تدبیر و پرهیز از اسراف در بهره برداری از منابع آب استان تصمیم گیری های لازم برای پیشبرد برنامه ها و طرح ها اتخاذ شود.

وی از عوامل اقلیمی به کاهش شدید میانگین بارش ها در استان های آذربایجان غربی و شرقی در سال آبی ۹۶-۹۵ در مقایسه با آمار بلندمدت بارش ها به همراه افزایش ۲ و هفت دهم درجه دمای هوا و افزایش میزان تبخیر آب اشاره کرد و افزود: از ۲۷ راهکار مصوب ستاد ملّی احیای دریاچه ارومیه ۱۲ راهکار در افزایش تراز دریاچه ارومیه تاثیر مستقیم دارد که باید با اهتمام مسئولان اجرایی در سطح ملّی و استانی به سرانجام برسند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، ممنوعیت توسعه اراضی کشاورزی، ممنوعیت برداشت غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، کنترل سطح زیرکشت چغندر قند و جلوگیری از خروج چغندر تولیدی به سایر استان ها و ساماندهی برداشت از منابع آبی در حوضه دریاچه را از جمله این طرح ها عنوان کرد.

کهوریان مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع مالی را از دیگر مسائل اثرگذار در برنامه های در دست اجرای دستگاههای اجرایی برشمرد و اظهار کرد: در چهار سال گذشته ۲ هزار و ۲۲۶ میلیارد تومان اعتبار به طرح های احیای دریاچه تخصیص یافته است و به رغم اختصاص منابع مالی از صندوق توسعه ملّی که به درخواست ریاست جمهوری و دستور مقام معظم رهبری به طرح های مهار آبهای مرزی انجام می شود، بدلیل مشکلات دولت در تامین منابع اعتباری میزان تخصیص در ۴ سال گذشته معادل ۲۰ درصد اعتبارات مصوب بوده است.

وی کاهش میزان مصرف تا حد ۴۰ درصدی در بخش کشاورزی را از مهمترین برنامه های مدیریت مصرف منابع آبی دانست و گفت: در این حوضه باید با آگاه سازی و آموزش کشاورزان و جلب مشارکت آنان در اجرایی طرح های مدیریت کشت، استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی و پربازده و اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار و سیستم های نوین آبیاری در اراضی حوضه دریاچه ارومیه از میزان مصرف مازاد بر نیاز کشاورزی کاسته شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل