گلونی

با ۳۰ تومن وضع رانندگی درست می‌شود؟

پایگاه خبری گلونی، محمدسعید اکبری: دیروز خبری منتشر گردید مبنی بر اینکه براساس قانون، بیرون آوردن دست از پنجره از سوی راننده یا سرنشینانِ خودرو تخلف محسوب شده و ماموران راهور در صورتِ رویت می‌توانند متخلفان را ۳۰۰ هزار ریال جریمه کنند.

مأمورانِ امور اجرایی، ما مترقبِ صحبت‌های اساسی‌تر از شما بودیم! آیا واقعاً چارهٔ این روز‌های ترافیکی شهر تهران این موضوع است!؟ یعنی ما تمام مشکلات ترافیکی را حل کرده‌ایم فقط مانده بود اعلام جرمِ بیرون آوردن دست از پنجره که باید اطلاع رسانی می‌شد!؟ یعنی الان در سراسر استان تهران قوانین راهنمایی و رانندگی به طور کامل و دقیق اجرا می‌شود و فقط همین یک بندش کم است!؟ چه مقدار از آمار وحشتناک کشته شدگان ما در سالِ جاری نسبت به سالِ گذشته کاسته شده است!؟ چه تدابیری اندیشیده‌اید که سال بعد باز هم با همین آمار هراس انگیز روبه رو نشویم!؟ بی‌کیفیتیِ اسفناکِ خودرو‌هایمان رفع شد!؟ جاده‌ها استاندارد سازی شدند!؟

مسئولین امر حتما مستحضر هستید که رانندگان ما هنوز بدیهی‌ترین قوانین راهنمایی و رانندگی را نمی‌دانند البته به لطف سهل نگاری در اجرای قوانین اهمیتی هم به آن نمی‌دهند، هر کس هر طوری دلش می‌خواهد رانندگی می‌کند! انگار قانون گریزی تبدیل به مباهات شده است هر کس قانون گریز‌تر باشد زرنگ‌تر به حساب می‌آید! حالا واقعاً دیگر هیچ کس دستش را از پنجره بیرون نمی‌آورد!؟ آن هم به خاطر جریمه ناچیز ۳۰ هزار تومانی!؟ راستی از جریمهٔ سرعتِ غیر مجاز چه خبر!؟ جریمه‌ها سنگین شدند همه سَلانه سَلانه رانندگی می‌کنند!؟ از این امر نتیجهٔ مطلوب گرفتید!؟ اصلاً آمار تصادفات تغییری کرده است!؟ واقعاً وضعیت رانندگیمان درست شده است!؟

قطعاً می‌دانید در همین تهران بزرگراه‌هایی وجود دارد که فاقد اصول اولیه یک بزرگراه استاندارد است، بسیاری از راه‌ها خط کشی کفِ آسفالت را هم ندارند! بعد دائم می‌گوییم رانندهٔ گرامی لطفاً بین خطوط برانید! کدام خطوط!؟ بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی تهران که پایتخت ایران است با معیار‌ها و مقیاس‌های جهانی فاصلهٔ گزافی دارد. عدم استفاده از تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی در معابر شهری که بماند، اکنون همین بیرون آوردن دست از پنجره ایراد کارمان بود!؟ از این پس و با اعلام شما همه شیشه‌ها بالا خواهد بود یعنی ما دیگر شاهد نیستیم کسی دستش را از پنجره بیرون آورده باشد و رانندگی کند!؟ انشاالله که این جور باشد ولی از ساماندهی موتور سواران چه خبر!؟ امسال چند نفر بر اثر نگذاشتن کلاه ایمنی هنگام موتور سواری جان خود را از دست داده‌اند!؟ چند نفر!؟ نگذاشتن کلاه ایمنی جریمه نداشت!؟ خلاف نبود!؟ اطلاع رسانی نشد!؟

در بخشی از پیام آمده است: ماموران راهور در صورت رویت می‌توانند متخلفان را ۳۰۰ هزار ریال جریمه کنند، خیلی هم پسندیده اما چرا ماموران، وضع طاقت فرسای خروجی و ورودی بزرگراه‌ها را هنگام ترافیک رویت نمی‌کنند!؟ چرا ماموران وضعیت آشفتهٔ چهار راه‌ها را رویت نمی‌کنند!؟ جناب مسئول در برخی از خیابان‌های تهران مسابقهٔ ماشین سواری برگزار می‌شود با جانِ انسان‌ها برای خوشگذارانی و شرط بندی بازی می‌شود، این‌ها قابل رویت نیستند!؟

درضمن یک نکته را فراموش کردم چون در تهران همهٔ راننده‌ها برای گردش به چپ و راست از راهنما استفاده می‌کنند شاید، شاید، پیش بیاید یک ماشینی راهنمایش خراب باشد باید چگونه به اطرافیانش علامت بدهد که قصد دارد گردش به راست یا چپ کند، آوردن دست به بیرون هم که ممنوع است، لطفاً فکری هم برای این معضل بفرمایید آخه تمامش حل شده بود مانده بود همین یکی گفتم یادآوری کنم مبادا فراموشتان شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل