گلونی

ایران و جمهوری چک ظرفیت بالایی برای همکاری‌های فرهنگی و هنری دارند

مسئول دفتر فرهنگی سفارت جمهوری چک که به تماشای نمایش «فرشته نگهبان» نشسته بود گفت: ایران و جمهوری چک ظرفیت بالایی برای همکاری‌های فرهنگی و هنری دارند.

 به گزارش پایگاه خبری گلونی، ، زوزانا مارکوا مسئول دفتر فرهنگی سفارت جمهوری چک در ایران ضمن تماشای نمایش «فرشته نگهبان» که این شب ها در فرهنگسرای ارسباران اجرا می شود، گفت: ایران و جمهوری چک ظرفیت بالایی برای همکاری های فرهنگی و هنری دارند.

وی افزود: نمایش «فرشته نگهبان» اثری از واسلاو هاول رئیس جمهور فقید جمهوری چک است و گروه نمایشی مانا به خوبی موفق شده فضای خفقان و ترس و وحشت دوران حکومت کمونیست ها را بر ما، به تصویر بکشد. جالب است که من زبان فارسی را نمی شناسم اما از تصاویر و حرکاتی که بازیگران این نمایش داشتند، مفهوم لحظات را درک می کردم.

مارکوا در ادامه گفت: من در سال هایی که این نمایش مربوط به آن هاست، دختربچه ای جوان بودم و شاهد حکومت وحشت زای کمونیست ها بر کشورم بودم. کمی که جوان تر شدم، با شرایط و اوضاعی که کشورم داشت، حدس می زدم که نویسندگانی چون هاول به زودی به زندان می روند، بنابراین دوربین به دست گرفتم و از چند نفر از نویسندگان و متفکران کشورم، فیلم برداری کردم. به نوعی می توانم بگویم مستندسازی کردم.

همسر سوات پلوک چومبا سفیر جمهوری چک نیز، که به نیابت از همسرش به تماشای این نمایش آمده بود گفت: نمایش فرشته نگهبان مربوط به سال های پیش از بهار پراگ است و اگر اشتباه نکنم مربوط به سال ۱۹۶۸ میلادی است. آن زمان من دختری ۱۸ ساله بودم و واسلاو هاول را دیده بودم.

وی پس از پایان نمایش خطاب به گروه اجرایی این نمایش گفت: شاید باور نکنید ولی حکومت کمونیست ها و شرایط ترسناکی به وجود آورده بودند، چنان قدرت و تسلطی داشت که هیچ وقت باور نمی کردیم روزی آزادی را ببینیم. من هم مثل خانم ماکوا فارسی نمی دانم ولی تصاویری که بازیگران این کار نشان دادند، حال و هوای همان سال ها را برایم تداعی کرد.

نمایش «فرشته نگهبان» نوشته واسلاو هاول، با ترجمه رضا میرچی و کارگردانی صادق وفایی، اجرای خود را از یکشنبه ۱۰ دی در سالن استاد ذوالفقاری فرهنگسرای ارسباران آغاز کرده و تا ۲۶ دی در این سالن اجرا می شود.

نمایشنامه مذکور درباره رابطه یک مامور مخفی است که سال ها یک نمایشنامه نویس و نویسنده چکی را تعقیب کرده و زندگی اش را زیر نظر داشته است.

عباس خادم، علیرضا گیلوری، بهمن وخشور و صادق وفایی بازیگران این نمایش هستند.

 

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل