گلونی

شبکه افلاک باید لکی و مینجایی را تبلیغ کند

مینجایی و لکی را باید اصیل و همان‌طوری که هست صحبت کرد و این فارسی حرف زدن با لهجه آسیب جدی به این زبان‌ها وارد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آن اوایل که شبکه‌های استانی روی آنتن رفتند معمولا برنامه‌های شبکه تهران را پخش می‌کردند. تا این‌که در استان‌ها هم به فکر ساختن برنامه‌های جدید افتادند و تصمیم گرفتند برنامه‌ای پخش کنند که مختص خودشان باشد. شبکه‌های استانی جایی شد برای نشان دادن فرهنگ، آداب، رسوم و زبان آن منطقه.‌ که خیلی هم اتفاق خوبی بود.

آن اوایل هم که شبکه افلاک فعالیت رسمی‌اش را آغاز کرد برنامه‌های محلی و سریال‌های زبان اصلی (منظورم زبان شیرین مینجایی است) پخش می‌کرد. حالا اما دیده می‌شود در برنامه‌ها بی‌توجهی زیادی به زبان‌های مینجایی و لکی می‌شود. طوری که مجری شبکه واژگان زبان فارسی را تنها با لهجه ادا می‌کند.

این زبان مینجایی نیست. زبان مینجایی واژگان مخصوص به خودش را دارد، اصطلاحات، مثل‌ها و تکیه کلام‌های خودش را دارد. وظیفه شبکه افلاک حفظ این واژگان و عبارات بومی است. اصلا رسالت شبکه افلاک همین است که علاوه بر سرگرم کردن مردم هم‌استانی فرهنگ لری را حفظ کند.

بهتر است در این شبکه از مجریانی استفاده شود که مسلط به زبان‌های مینجایی و لکی باشند. اگر صدا‌وسیمای لرستان این زبان‌ها را نمی‌شناسد می‌تواند از بزرگانی که زمان زیادی را صرف تحقیق و پژوهش درباره زبان مینجایی و لکی کرده و مجموعه‌های فاخر گرد آوردن‌اند استفاده کند.

مینجایی و لکی را باید اصیل و همان‌طوری که هست صحبت کرد و این فارسی حرف زدن با لهجه آسیب جدی به این زبان‌ها وارد می‌کند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل