گلونی

میراث فرهنگی لرستان را از جوابیه دادن نجات بدهید

میراث فرهنگی لرستان را از جوابیه دادن نجات بدهید

میراث فرهنگی لرستان را از جوابیه دادن نجات بدهید

به گزارش پایگاه خبری گلونی محمد پورخداداد: مراسم معارفه مدیر کل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان برگزار شد و غلامرضا سلیمانی پس از ۲۹ ماه جای خود را به دکتر سیدامین قاسمی داد.
مدیریت میراث لرستان در دوره قبل به خوبی نتوانست از پس مشکلات فراوان این اداره کل برآید. در زمینه مرمت و نگهداری آثار تاریخی مانند پل‌های تاریخی و بی‌نظیر لرستان می‌شد بهتر عمل کرد. وخامت اوضاع قلعه فلک‌الافلاک به عنوان مهم‌ترین کانون گردشگری لرستان هم از جمله مواردی بود که کار مدیریت را سخت کرد. صنایع دستی لرستان اکنون یکی از بدترین دوران خود را سپری می‌کند. به گفته مهندس امیری معاون هماهنگی صنایع و ادارات کل استانداری، سهم لرستان از صادرات صنایع دستی صفر است. ضعف گردشگری هم باتوجه به کمبودها در زمینه هتل‌داری، اقامتگاه‌‌های گردشگری و بوم‌گردی و برنامه‌ریزی مناسب جهت جذب توریست، کاملا مشهود است.

در چنین فضایی اما روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان همه فکر و توان خود را صرف جوابیه دادن به منتقدان و رسانه‌ها می‌کرد. سایت اداره‌کل میراث فرهنگی استان به عنوان آیینه تمام‌نمای کارهای انجام شده به‌وسیله مدیریت این اداره‌کل، پر است از جوابیه‌های مختلف‌ به منتقدان و رسانه‌ها. یعنی هر کس چیزی می‌گفت و نقدی می‌کرد بلافاصله جوابیه‌ای شتاب‌‌زده روی سایت منتشر می‌شد. مثلا:

-باشگاه‌های خبر پراکنی علیه دولت بدانند هیچ باشگاه بدن‌سازی در ساختمان سربازخانه وجود ندارد
-جوابیه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در پاسخ به خبر «سربازخانه تاریخی به باشگاه پرورش اندام تبدیل شد» و «فاجعه فرهنگی؛ سربازخانه تاریخی به باشگاه پرورش اندام تبدیل شد»
-جوابیه معاون میراث فرهنگی استان در پاسخ به خبری مبنی بر سنگ نوشته خرم‌آباد غریب‌ترین اثر تاریخی دنیا
-جوابیه معاون میراث فرهنگی استان در پاسخ به خبری مبنی بر گرد بی مهری بر میراث بی‌نظیر لرستان. دیار مفرغ در حسرت موزه بزرگ باستان‌شناسی.
-برای تخریب مسئولان، قلعه را تخریب نکنیم

جوابیه‌هایی که تقریبا خالی از مسائل فنی‌اند و پاسخ‌هایی احساسی هستند به بحث‌های فنی رسانه‌ها که در مواردی لحن آنها شبیه پرونده‌سازی است. نمونه آن هم روش برخورد روابط عمومی میراث فرهنگی لرستان با پویش ملی حامیان فلک‌الافلاک بود که به‌جای پاسخ‌گویی به مشکلات و تلاش برای رفع آنها و استفاده از این فرصت ملی، سعی کرد صورت‌مسئله را با زدن برچسب‌های عجیب، تهدید به شکایت و منحرف‌کردن موضوع کمپین، پاک کند.

اکنون که مدیریت این اداره‌کل تغییر کرده است و مدیری جوان و دارای سابقه کار در زمینه گردشگری، روی کار آمده است، انتظار این است که اداره کل میراث فرهنگی علاوه بر برنامه‌ریزی مناسب برای بهبود وضعیت میراث فرهنگی لرستان، روش برخورد با رسانه‌ها را تغییر دهد و رسانه‌ها را یار خود بداند نه سد راه.

دکتر سیدامین قاسمی در مراسم معارفه خود گفت: «امیدواریم لرستان از نظر گردشگری در چند سال آینده یکی از پنج استان برتر کشور باشد.» آقای قاسمی خوب می‌دانند که این کار با نقد و حمایت رسانه‌ها امکان‌پذیرتر است. امیدواریم که مدیریت جدید رسانه‌ها را در کنار خود بداند و از انتقاد دلسوزانه آنها بهره ببرد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل