گلونی

«نابرابری‌های اجتماعی» دی‌ماه در دانشگاه علامه طباطبائی بررسی می‌شود

نشست خبری چهارمین همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران با حضور سیدحسن سراج زاده و شیرین احمدنیا چهارشنبه، ۲۹ آذرماه در سالن ارشاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، و به نقل از مهر، در ابتدای این نشست سیدحسین سراج زاده، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: انجمن جامعه شناسی ایران که از سال ۱۳۷۰ تاسیس شده در حال حاضر یکی از بزرگترین انجمن های در حال فعالیت است و هر سال امتیازاتی کسب کرده و جزو انجمن های برتر شناخته شده است. بر اساس اهدافی که این انجمن دارد یکی از کارهایش تولید و ترویج دانش، بسط و رواج ارتباطات انجمنی است. برای اینکه اهداف این انجمن محقق شود، همایش هایی در این حوزه برگزار می شود، چرا که این همایش ها موقعیت مناسبی است که اهل علم دستاوردهایشان را ارائه و ارتباطات علمی را تقویت کنند. به عبارتی برگزاری آن همایش ها موقعیت خوبی برای گفتگوهای جدی هر رشته است.

وی افزود: انجمن جامعه شناسی ایران هر ساله همایش های ادواری برگزار می کند. همایش کنکاش‌های نظری و مفهومی در مورد جامعه ایران، همایش آسیب شناسی آسیب ها به مثابه مسائل اجتماعی، همایش بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه شناسی در خاورمیانه و شمال آفریقا و همایش پژوهش فرهنگی و اجتماعی که در هفته آینده برگزار می شود، از جمله این همایش های ادواری است. در همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی رویکرد ما مبتنی بر همکاری های بین رشته ای در رشته های علوم اجتماعی با تأکید بر امر پژوهش است. این همایش هر دوسال یک بار با همکاری انجمن های علمی، نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی برگزار می شود که امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرد.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: چکیده مقالات همایش و مقاله های منتخب قرار است در قالب یک کتاب منتشر شود. همایش امسال به محور ویژه نابرابری اجتماعی می پردازد. چرا که به عقیده ما نابرابری اجتماعی یکی از مسائل و دغدغه های امروز کل دنیا است، به طوری که سازمان ملل هم این موضوع را اعلام کرده است.

شیرین احمد نیا، دبیر علمی همایش پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ادامه این نشست توضیحاتی در خصوص همایش ارائه داد و گفت: اولین دوره همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی سال ۸۹ به همت نهادهای مرتبط برگزار شد که در آن دستاوردها و کارنامه علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن این همایش در قالب دوسالانه برگزار شد که البته امسال با یک سال تأخیر برگزار می شود. معمولاً طی برگزاری این همایش ها تلاش می کنیم تا یک محور ویژه هم داشته باشیم، امسال محور نابرابری عدالت اجتماعی را برای این دوره انتخاب کردیم. دبیری این بخش ویژه به عهده سمیه توحیدلو است.

وی افزود: شورای علمی همایش شامل نمایندگان نهادهای علمی و پژوهشی و بالغ بر ۴۰ نفر هستند. معرفی دستاوردهای پژوهشی در حوزه جامعه شناسی و جامعه شناسی پژوهش های اجتماعی و فرهنگی از جمله محورهای عمومی همایش است. در بخش محور ویژه همایش هم به محورهایی چون قشربندی اجتماعی، انواع نابرابری اجتماعی، تبیین، بررسی پیامد و آثار آن پرداخته می شود خوشبختانه این دوره از همایش با استقبال بسیاری از نهادها مواجه شد و یکی از مفصل ترین دوره های همایش است و در روزهای برگزاری همایش همزمان در شش سالن موازی پنل ها و سخنرانی ها برگزار می شود.

این استاد دانشگاه علامه اضافه کرد:  به طور کلی ۳۰۶ چکیده مقاله به دست ما رسید که ۱۹۴ چکیده به محور عمومی و ۱۰۲ چکیده به محور ویژه همایش اختصاص دارد. همچنین حدود ۲۰۰ سخنرانی در دو روز برگزاری این همایش انجام می شود که ۶۰ سخنرانی به محور نابرابری عدالت اجتماعی اختصاص دارد. هم چکیده مقالات و هم مقالات برگزیده همایش در قالب یک کتاب منتشر می شوند. در طی برگزاری دو روزه این همایش افراد برجسته دولتی و غیردولتی حضور دارند. به عنوان نمونه در مراسم افتتاحیه، ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت و حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه سخنرانی خواهند کرد. همچنین مونیکا ولرابزار، استاد تمام دانشگاه آلمان هم در این همایش سخنرانی خواهند کرد. تلاش ما در طول برگزاری همایش این بود که جنبه ملی بودن آن حفظ شود و از سراسر کشور مقاله بپذیریم. همچنین این نکته را هم در نظر داشتیم که سخنرانی ها فقط منحصر به افراد پیشکسوت و سن بالا نباشد.  برگزاری پنل ویژه زلزله با توجه به اتفاق ناگواری که اخیراً در کرمانشاه افتاد هم از جمله پنل هایی است که در این همایش قرار دارد و در آن به بحث مدیریت بحران پرداخته می شود.

احمدنیا در پایان گفت: در حاشیه همایش، کارگاه هایی با حضور علاقه‌مندان و فعالان این حوزه برگزار می شود. برگزاری نمایشگاه و مسابقه عکس با موضوع نابرابری اجتماعی و زلزله در فضاهای مختلف دانشگاه علوم اجتماعی دانشگاه علامه هم از دیگر برنامه های جانبی همایش است. برگزیدگان این نمایشگاه و مسابقه در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار می گیرند. همایش امسال و برای اولین بار است که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه برگزار می شود. در دوره های گذشته این همایش در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می شد.

چهارمین همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران پنجم تا هفتم دی ماه در دانشکده  علوم اجتماعی دانشگاه علامه برگزار می شود.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل