گلونی

همیشه در مانور زلزله باشیم

همیشه در مانور زلزله باشیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد سالاری؛ رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در مدیریت شهری گذشته هیچ اقدامی در خصوص آموزش شهروندان در حوزه مدیریت بحران انجام نشده است گفت: «باید به عنوان یک رسالت ملی و حاکمیتی گام‌های موثری برای آموزش شهروندان در حوزه مدیریت بحران توسط همه دستگاه‌های زیربط برداشته شود.»

سال‌هاست که در مدیریت بحران درجا می‌زنیم. ما با بسته غیرقابل پیشگویی خسارات در زلزله شهرهای بزرگ روبرو هستیم. از شفاف‌سازی به بهانه ترساندن مردم طفره می‌رویم و آنها را با همه پیش‌بینی‌ها و ذهنیاتشان به‌حال خود رها می‌کنیم. حتا آرام کردن آنها و رها کردنشان از چنگال استرس را هم بلد نیستیم. زلزله تهران محل جولان نوکیسه‌های علمی است، آن‌هایی که قرار بود حرف‌های واقعی بزنند را نادیده گرفتیم و اجازه دادیم فانتزی موش‌ها و آدم‌ها تا مدت‌ها به تیتر یک خبرگزاری‌ها تبدیل شود. بعد هم مثل همیشه تغییر فاز دادیم و روال شوخی و خنده پیش گرفتیم.

همیشه در مانور زلزله باشیم

واقعیت این‌است زلزله‌های کوچک می‌توانست میدانی بزرگ برای ما باشد. بستن چمدان زلزله، پیدا کردن مثلث حیات در خانه‌ها و حفظ امنیتمان را یاد بگیریم اما تنها به شنیدن یک دو فایل پررنگ‌شده در فضای مجازی بسنده کردیم. باقی‌مان راهی پمپ بنزین‌ها شدیم، خطر بزرگ‌تری را به جان خریدیم. ما برای زلزله تهران آماده نیستیم حتا مانورهای آموزشی هم آماده‌ترمان نمی‌کند. واقعیت این‌است که ما نمی‌دانیم واقعاً با چه چیزی روبرو خواهیم شد، همه این وقت‌ها و ساعت‌های طلایی صرف گمانه‌زنی می‌کنیم. به دغدغه‌های مناسبتی عادت کرده‌ایم. به کمک‌های در لحظه و رها کردن باقی ماجرا.

زلزله‌های اخیر کشور باید باعث بازنگری در اصول استاندارسازی ساختمان‌ها شود، برای گرفتن تراکم و پروانه ساخت باید دغدغه‌های به روزتری به وجود بیایند و پاسخگویی را از همان گذاشتن اولین خشت شروع کنیم. سیستم‌های قطع و هشدار در خانه‌ها باید جانمایی شوند و از الگوهای تازه استاندارد جهانی در ساخت‌وسازهایمان استفاده کنیم. حتا شاید لازم باشد به طرح مسکن‌های پرتابل با جدیت بیشتری اهمیت بدهیم. آمادگی در برابر زلزله مثل شرکت در یک مانور دائمی است نباید موقتی و مقطعی و مخصوص فصل انتخابات شورای شهر باشد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل