آب‌انبار بی‌بی‌حسین‌خان بسطاق مرمت می‌شود

مسئول میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سرایان از مرمت آب‌انبار بی‌بی حسین‌خان بسطاق با مشارکت شورای اسلامی و دهیاری روستا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب مسئول میراث فرهنگی این شهرستان امروز شنبه ۳۰ دی با اعلام این خبر افزود: «پیگیری‌های مداوم اعضای شورا ستودنی است و اهمیت و ارزشی که برای مواریث کهن قائل شدند بسیار جای تقدیر دارد که این تلاش و پیگیری با وجود محدودیت‌های اعتباری زمینه‌ساز همکاری و مشارکت مردم برای مرمت این بنای تاریخی شد.»

او ادامه داد: «محوطه‌سازی اطراف بنا و مرمت سر در جزو عملیات مرمتی پیش‌بینی شده است که طرح محوطه‌سازی تهیه شده و آجرفرش، سنگ‌فرش، ساخت سکو و پاشیر، استحکام‌بخشی پی و دیوار‌ها و… انجام خواهد شد.»

عرب افزود: «این بنا در مرکز روستای بسطاق واقع شده و اجزای معماری بنا شامل سردر ورودی، پلکان، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است. عمده‌ترین تزیین بنا شامل آجرچینی در نمای سردر ورودی در قسمت پیشانی ایوان ورودی و سطح داخلی فضای ورودی به صورت طرحهای خفته راسته محدود می‌شود.»

او گفت: «آب‌انبار‌ها بناهایی هستند که در ساختار شهر‌ها و روستا‌ها از ارزش واهمیت زیادی برخوردار هستند. در روستا‌ها و شهرهای مناطق خشک و بیابانی جزو مهم‌ترین بناهای عام المنفعه‌ای هستند که به‌دلیل شرایط اقلیمی مورد توجه زیادی هستند. این بنا نیز جزو آب‌انبارهایی است که ازسلامت زیادی برخوردار بوده وهنوز امکان استفاده از آن وجود دارد.»

این بنا به دوره قاجار تعلق دارد و با شماره ۱۶۴۶۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پایان پیام

کد خبر : 73342 ساعت خبر : 7:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=73342
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات