گلونی

آغاز خصوصی‌سازی در وزارت ارشاد

مدیر مسؤول روزنامه «ستاره صبح» درباره عملکرد حسین انتظامی در معاونت امور مطبوعاتی معتقد است که «انتظامی هرچند اصول‌گرا به حساب می‌آید، اما در شش سالی که در حوزه معاونت مطبوعاتی حضور داشت، هیچ‌گاه این نظر خود را به نفع نشریات اصول‌گرا و به زیان نشریات اصلاح‌طلب اعمال نکرد.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، متن کامل یادداشت علی صالح‌آبادی با عنوان «آغاز خصوصی‌سازی در وزارت ارشاد»، درباره عملکرد حسین انتظامی در معاونت امور مطبوعاتی به شرح زیر است:

«حسین انتظامی چهره نام‌آشنا و آرام برای مطبوعات است. او در کارنامه خود مدیرمسئولی روزنامه‌های جام‌جم وابسته به صداوسیما و همشهری متعلق به شهرداری تهران را دارد. انتظامی هرچند اصول‌گرا به حساب می‌آید، اما در شش سالی که در حوزه معاونت مطبوعاتی حضور داشت، هیچ‌گاه این نظر خود را به نفع نشریات اصول‌گرا و به زیان نشریات اصلاح‌طلب اعمال نکرد. او آهسته و پیوسته و به دلیل اینکه رشته مهندسی خوانده بود و سیستمی فکر می‌کرد، به دنبال یک نظام مهندسی برای نشریات و خبرگزاری‌ها بود و در این راه گام‌های مؤثر و ماندگار برداشت.

یکی از آرزوهای اصحاب رسانه و آن‌هایی که علاقه‌مند هستند که نشریات تأثیرگذار و ماندگار باشند، این بود که کیفیت جایگزین کمیت در حوزه فرهنگ مکتوب شود. این اتفاق سرانجام با طراحی نظام رتبه‌بندی تحقق پذیرفت و در سال جاری به مرحله اجرا درآمد. البته این طرح مخالفانی داشته و دارد، ولی به عقیده من این طرح روزنامه‌ها را از حالت کپی‌پیست به حالت تحلیلی و تفسیری، درج مصاحبه و یادداشت هدایت کرد. پیشنهاد می‌کنم که آقای سلطانی‌فر که این دستاورد را نه‌تنها حفظ کند، بلکه آن را ارتقاء هم دهد.

ولی اقدام مهم‌تر حسین انتظامی، هدفمندسازی پرداخت یارانه و کلید زدن خصوصی‌کردن نشریات و عدم صدور مجوز برای مؤسسات دولتی و مؤسسات عمومی بود. اتفاق خوبی که در دوره وی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتاد این بود که برای نخستین‌ بار به‌همت او و همکارانش و موافقت وزرای ارشاد یارانه روزنامه‌ها و نشریات دولتی و عمومی مثل روزنامه‌های کیهان، ایران، جام‌جم، خراسان، همشهری، شهروند و … که امکانات گسترده‌ای در اختیار داشتند قطع شد و این یارانه به نفع روزنامه‌های غیردولتی و خصوصی داده شد. این مهم را انتظامی که از یک‌سو بر کارکردهای قانونی تکیه می‌کرد و از سوی دیگر، با دیپلماسی پیدا و پنهان و رایزنی با مقامات توانست به‌رغم مخالفت گسترده آن را به سرانجام برساند. در مجموع من کارنامه حسین انتظامی در حوزه معاونت مطبوعات را مثبت ارزیابی می‌کنم».

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل