آیا افراطیون از روزنامه‌نگاران می‌ترسند؟

آیا افراطیون از روزنامه‌نگاران می‌ترسند؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی امروز سه حمله انتحاری در دفتر مرکزی یک رسانه و یک مرکز فعالیت‌های فرهنگی رخ داد.

براساس گزارش‌های رسانه‌ای و به نقل از منابع رسمی دولت افغانستان، تا کنون بیش از ۳۰ کشته و ۵۰ زخمی در پی داشته داشته است.

این حمله در خبرگزاری صدای افغان(آوا) رخ داد.

گذشته از چرایی و چگونگی این اتفاق، تاثیرگذاری فعالیت رسانه‌ای و واکنش افراطیت در برابر آن، از مسئله‌ها و پرسش‌های اساسی به شمار می‌رود.

پیش از این نیز، شاهد تلاش‌ها و کارکردهای عناصر تندرو در راستای تضعیف کار حرفه روزنامه‌نگاری بوده‌ایم. نمونه‌های زیادی مبنی بر ترور، آزار و اذیت خبرنگاران و یا هم از بین بردن رسانه‌ها در این کشور، از سوی حلقه‌های تروریستی و افراطی در تاریخ یک دهه اخیر کشور وجو دارد.

در کنار سایر ابعاد این موضوع، تحلیل نقش و جایگاه عوامل بیرونی این هراس‌افکنی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. به بیان دیگر، باید روی این مسئله تمرکز کرد که چه کسانی و به چه دلایلی از روزنامه‌نگاران می‌ترسند؟

با رشد ارزش آزادی بیان، فرهنگ انتقاد و تقویت ارزش‌های بشری، منافع کدام سازمان‌ها و افراد با خطر مواجه می‌شود؟

بدون شک، منافع شخصی و تیمی کسانی در این جا زیر سوال می‌رود که روند فعالیت‌های‌شان با ارزش‌های بشری و انسانی در تضاد است و انتقاد از عوامل ناامنی، افراطیت و مواد مخدر را خطر بزرگی برای رشد سازمانی و یا کاری‌شان می‌دانند.

آیا افراطیون از روزنامه‌نگاران می‌ترسند؟

افغانستان در اولین پله‌های توسعه فرهنگی قرار دارد و روزنامه‌نگاران از عوامل مهم این روند به حساب می‌آیند. آن‌ها هرچند از لحاظ اقتصادی، جزو دسته اول سرزمین به شمار نمی‌روند؛ اما بی‌تردید از روشن‌فکرانی هستند که آزادانه و بی‌باکانه خشونت، ترور، افراطیت و عوامل نابرابری‌های اجتماعی را در کشور نقد می‌کنند؛ چه آن‌ها منابع بیرونی باشند و چه ستون پنجمی‌ها یا حلقه‌های درون سازمانی.

بدون شک، این روحیه با رفتارهای ساختارمند عناصر ترور و ناامنی و بی‌عدالتی سر سازش ندارد و زمینه‌ای برای ایجاد عناصر خشن از سوی چنین نهادها می‌شود.

نتیجه این نوشتار این است، همانطور که فعالیت‌های فرهنگی و انسانی از عوامل عمده توسعه به حساب می‌آید، تاثیرگذاری روزنامه‌نگاران بیش از پیش در این روند قابل لمس است و به نگرانی جدی عوامل ناامنی و نابسامانی این سرزمین تبدیل شده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

سیدعبدالبصیر مصباح – روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل افغانستان

کد خبر : 65907 ساعت خبر : 9:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65907
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات