اگزما یک فیلم سلیقه‌ای است

پایگاه خبری گلونی، هومن نشتائی: انتخاب فیلم‌هایی در سبک اگزما، به شدت سلیقه مخاطب را می‌طلبد. می‌تواند برای عده‌ای جذاب باشد و می‌تواند برای عده‌ای بسیار خسته کننده و بی‌بخار باشد. این فیلم در سینمای هنر و تجربه اکران شده است، که به شدت هوشمندانه بود. زیرا حضور این فیلم در سینمای عادی با شکست مواجه می‌شد. مهم‌ترین المان در فیلم، دیالوگ محور بودن آن است. همه چیز با دیالوگ منتقل می‌شود. با دیالوگ تعلیق ایجاد می‌شود، تنش ایجاد می‌شود، گره‌افکنی اتفاق می‌افتد، به اوج می‌رسد و گره‌گشایی شروع می‌شود.

همه اطلاعات فیلم با دیالوگ کامل می‌شود. و هیچ چیز دیگری برای جلو بردن درام وجود ندارد. و تمام این اتفاقات در یک خودرو شکل می‌گیرد. خودرویی که تقریبا همه تنش‌ها مربوط به آن است و این استفاده از خودرو در سرتاسر فیلم بسیار هوشمندانه است و استفاده بسیار مناسبی نیز در پایان از آن شده است. وقتی که رویا از خودرو خارج می‌‌شود و آن را تسلیم می‌کند. چهره خودرو از بیرون نمایش داده می‌شود و یک نما از بیرون (بالاخره) که رفتن رویا را به تصویر کشیده است. همه اینها در سرتاسر فیلم، کاملا هوشمندانه استفاده شده است. فقط میماند حاملگی رویا که در سطح باقی می‌ماند و به آن رسیدگی‌یی که باید نمی‌شود.

وقتی کارگردان فضای خود را محدود می‌کند، برای ایجاد جذابیت و تفاوت، نیاز به خلاقیت بالایی دارد. و این خلاقیت در کارگردان وجود دارد. که با وجود فضای محدود خودرو از نماهای متفاوتی استفاده می‌کند. و در کنار این، از نماها استفاده منطقی‌ دارد که تمام نکات ذکر شده خلاقیت و هوشمندی کارگردان را می‌رساند.

ماجرای فیلم از یک دروغ شروع می‌شود و یک شخصیت رویا که با نابلدی خود نمی‌تواند مشکلات را جمع و جور کند و به خواسته خودش نزدیک شود. و اگر این ابعاد شخصیتی که از او در فیلم می‌بینیم، نمی‌دیدیم، فیلم به شدت غیرمنطقی و غیرقابل‌باور می‌شد. ابعاد شخصیت‌ها کامل است و همه دارای شخصیت مخصوص به خود هستند، اما این شخصیت‌ها در اجرا دچار نقص هستند. نادر فلاح که مانند بسیاری از کارهای خود، مخصوصا کارهای اخیر خود، دچار تکرار شده و فقط در گریم تغییر کرده است. دیگر بازیگران نیز بازی کنترل نشده‌ای دارند (البته نه همه‌شان). و در قسمت‌هایی تداوم حس خود را از دست می‌دهند.

در کنار بازی، نقطه ضعف دیگری که وجود دارد نورپردازی است. که فضای داخل خودرو را تبدیل به فضایی دیگر کرده است. که به باورپذیری موقعیت کمی آسیب زده است.

فیلم اگزما، فیلمی است که با خلاقیت در ساخت توانسته است فیلمنامه خود را به بهترین شکل اجرایی کند و قطعا این فیلم تبدیل به یک فیلم جذاب شده است که این جذابیت در کنار بی‌هیجان بودن (بدلیل نوع ساخت) حفظ شده است. که البته اجرای بازیگران تمرین بیشتری می‌طلبید. انتخاب این فیلم به سلیقه مخاطب باز می‌گردد، که اگر با سلیقه کسی سازگار نباشد تبدیل به یک فیلم خسته کننده می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 67223 ساعت خبر : 6:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=67223
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات